مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۲ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۳۳ ق.ظ

بی اعتنایی به نماز جمعه و عواقب آن

نتیجه تصویری برای بی اعتنایی به نماز جمعه و عواقب آن

1- خداوند بر قلب ترک کننده نماز جمعه مهر می زند:

قال رسول الله(ص): «من ترک ثلاث جمع تهاونا بها طبع الله علی قلبه.» رسول خدا(ص) فرمود: هر کس سه نماز جمعه را به دلیل سبک شمردن و اهمیت ندادن به آن،ترک کند، خداوند بر قلبش مهر می زند.

2- ترک کننده نماز جمعه از منافقان به شمار می آید:

قال رسول الله(ص): «من ترک ثلاث جمعات من غیر عذر کتب من المنافقین.» رسول خدا(ص) فرمود: هر کس بدون عذر سه نماز جمعه را ترک کند، از منافقان شمرده می شود.

3- ترک کننده نماز جمعه از غافلان به شمار می آید:

رسول خدا(ص) فرمود: گروههایی که در نماز جمعه حاضر نمی شوند باید از کار دست بکشند وگرنه خداوند بر دلهایشان مهر خواهد زد و از آن پس از غافلان شمرده می شوند.

4- بجاست که به خاطر ترک نماز جمعه کفاره دهد:

پیامبر گرامی(ص) فرمود: کسی که سه نماز جمعه را بدون عذر از دست دهد، بایدحتما یک درهم، یک صاع یا نصف صاع گندم صدقه دهد.

5- ترک نماز جمعه خشم الهی را به دنبال دارد:

عن النبی(ص): لایزال العبد متهاونا بالجمعه حتی یغضب الله علیه.

پیامبر(ص) فرمود: بنده ای که پیوسته نماز جمعه را سبک شمارد، به جایی می رسد که خداوند بر او خشم می گیرد.

6- ترک نماز جمعه بی برکتی زندگی و بی سامانی آن را به دنبال دارد:

رسول خدا(ص) فرمود: خداوند نماز جمعه را بر شما در همین سال و همین ماه وهمین ساعت واجب کرد; فریضه ای که ثبت شده است: هر کس در حال حیات و پس از مرگ تا روز قیامت آن را، از روی انکار و سبک شمردن، ترک کند، خداوند هرگز کار اورا سامان نمی دهد و مبارک نمی کند. آگاه باشید چنین شخصی از نماز، حج، صدقه وبرکت بی بهره است; مگر آنکه توبه کند.

اگر توبه کند، توبه اش را می پذیرد و با رحمت به او می نگرد.

7- کسی که عمدا نماز جمعه را ترک کند نمازش پذیرفته نمی شود:

امام صادق(ع) فرمود: «... فمن ترکها متعمدا فلاصلوه له.» هر کس نماز جمعه رابه عمد ترک کند، نمازش پذیرفته نمی شود.

8- مخالفت با نماز جمعه هلاکت و نابودی در پی دارد:

علی(ع) فرمود: سه چیز است که اگر درباره آن با رهبرانتان به مخالفت برخیزید،نابود می شوید: نماز جمعه، جهاد با دشمن و مناسک حج.

9- پیامبر اکرم(ص) ترک کنندگان نماز جمعه را تهدید کرده است:

پیامبر اکرم(ص) فرمود: تحقیقا مصمم بودم دستور دهم مردی امامت نماز جمعه راعهده دار شود و سپس خانه های مردانی که در آن شرکت نمی کنند، آتش زنم.

مقدمات نماز جمعه

در روایات اهل بیت(علیهم السلام ) برای نماز جمعه مقدماتی ذکرشده است که مسلمان با انجام دادن آنها پاداش نماز جمعه کامل را دریافت می کند;و آن عبارت است از:

1- غسل جمعه کند.

2- ناخنها و شاربهای خود را کوتاه و ریش خود را شانه کند.

3- عطر استعمال کند و خود را بیاراید.

4- بهترین و پاکیزه ترین لباسهای خود را بپوشد.

5- مسواک بزند.

6- وضوی نیکو و کامل بگیرد.

7- در بین راه موجب آزار و اذیت کسی نشود.

بعضی از روایاتی که این مقدمات را سفارش می کند، چنین است:

1- انس بن مالک از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که فرمود: هر کس ناخنها و شارب خود را روز جمعه بگیرد و مسواک زند و چون آهنگ نماز کند بر سرش به نیت غسل آب بریزد، هفتاد هزار فرشته او را همراهی می کنند و تمام آنها برایش استغفارکرده، شفاعتش می کنند.

2- هشام بن حکم از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمود: باید هر یک از شما روزجمعه خود را بیاراید، غسل کند، عطر بزند، ریش خود را شانه کند، پاکیزه ترین جامه های خود را بپوشد و برای نماز جمعه آماده شود.

3- ابن عباس از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند که فرمود: امروز (جمعه) روز عیداست که خداوند برای مسلمانان قرار داده است. پس هر کس به نماز جمعه می رود، غسل کند و اگر عطر دارد، عطر بزند و بر شما باد به مسواک زدن.

4- پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کس روز جمعه غسل کرده، مسواک زند، از عطری که دارد استعمال کند، بهترین جامه اش را بپوشد، به مصلای نماز جمعه برود و هنگام گذشتن از صف نمازگزاران، پا بر دوش آنها نگذارد و سپس به خطبه گوش دهد، این عمل او کفاره گناهانی است که در فاصله میان آن جمعه تا جمعه دیگر و نیز سه روزپس از آن از وی سر زده است; زیرا خداوند تعالی می فرماید: هر کس کار نیکی انجام دهد ده برابر پاداش دریافت می کند.

حضور به موقع در نماز جمعه

نمازگزار جمعه باید توجه داشته باشد که خطبه های نماز جمعه بخشی از نماز است و در واقع به جای دو رکعت از نماز ظهر است.

بنابراین، کسی نماز جمعه کامل را به جای می آورد و مشمول آثار و برکات آن می شودکه از ابتدا و بلکه قبل از خطبه ها در مصلا حاضر باشد.

1- ابوذر غفاری می گوید: رسول خدا(ص) فرمود: چون روز جمعه فرا رسد، خداوندفرشتگانی که قلمهایی زرین و دفاتری از نقره دارند، می فرستد. آنها می آیند، بردر مساجد می ایستند و نامهای کسانی که به مسجد وارد می شوند به ترتیب می نویسند.

چون تعداد نمازگزاران به هفتاد می رسد، می گویند: تعداد اینها به اندازه هفتادنفری است که حضرت موسی(ع) از میان امتش انتخاب کرد. سپس به میان صفها می روندو از حال کسانی که در نماز حاضر نشده اند، می پرسند و می گویند: فلانی کجاست؟ درپاسخ گفته می شود: او بیمار است. آنها دعا می کنند و می گویند: خداوندا، شفایش بخش تا نماز جمعه اقامه کند. [سپس سراغ غایب دیگر را می گیرند و] می گویند: فلانی کجاست؟ پاسخ داده می شود که به سفر رفته. فرشتگان چنین دعا می کنند:

خدایا، به سلامت بازگردانش که از نمازگزاران جمعه بود. [آنگاه از غایب دیگرپرسیده،] می گویند: فلانی کجاست؟ پاسخ می دهند: در گذشته است. فرشتگان دعامی کنند: خداوندا، او را بیامرز که نماز جمعه می خواند.

2- ابی امامه از پیامبر(ص) روایت کرد که فرمود: روز جمعه فرشتگان فرستاده می شوند تا بر در مساجد بایستند و نام شرکت کنندگان در نماز جمعه را به ترتیب،از فرد اول به بعد، بنویسند.

هنگامی که امام جمعه در جایگاه قرار گرفت، دفاتر ثبت نام برچیده می شود.

3- ابی سعید از پیامبر(ص) نقل کرده، که فرمود: چون روز جمعه فرا رسد، ملائکه[کنار] در مساجد می نشینند و نام هر کس که به مسجد آید، متناسب با موقعیت ومنزلتش، یادداشت می کنند.

یکی ثوابش به اندازه ای است که گویا شتری در راه خدا داده، ثواب دیگری به اندازه قربانی کردن یک گاو، ثواب فردی به اندازه هدیه کردن یک گوسفند، ثواب مردی به قدر انفاق یک مرغ، ثواب دیگری برابر با دادن یک گنجشک و پاداش مرددیگر به اندازه بخشش یک تخم مرغ است. هنگامی که موذن اذان می گوید و امام جمعه در جایگاه قرار می گیرد، دفاتر ثبت نام برچیده می شود.

برتری صفوف اول نماز جمعه پیامبر خدا(ص) فرمود: به نماز جمعه حاضر شوید ونزدیک امام بنشیند، زیرا فردی همواره از امام جمعه دور می نشیند و در نتیجه هنگام رفتن به بهشت در آخر واقع می شود، گرچه داخل آن می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۰۲
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی