مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۵۴ ق.ظ

نعمت های در دسترس، وسیلۀ آزمایشند

آیه

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَیبْلُوَنَّکمُ اللَّهُ بِشَی ءٍ مِنَ الصَّیدِ تَنالُهُ أَیدِیکمْ وَ رِماحُکمْ لِیعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یخافُهُ بِالْغَیبِ فَمَنِ اعْتَدی بَعْدَ ذلِک فَلَهُ عَذابٌ أَلِیمٌ «94»

ترجمه

ای کسانی که ایمان آورده اید! خداوند شمارا با چیزی از شکار که دستها و نیزه هایتان به آن می رسد می آزماید تا خداوند معلوم گرداند چه کسی در باطن از او بیم دارد (و تسلیم فرمان اوست و از شکار می گذرد) پس بعد از این هر که تجاوز کند، او را عذابی دردناک است.

نکته ها:

در ایام حج و حالت احرام، حاجی حقّ شکار ندارد. همان ایام گاهی شکار تا نزدیکی انسان می آید و می توان به راحتّی به آن دست یافت، ولی آزمایش الهی به این است که دست به شکار نزنیم. در حدیث می خوانیم: در عمرۀحُدیبیه حیوانات شکاری فراوانی برای مسلمانان ظاهر شدند که مسلمانان می توانستند به راحتی آنان را صید کنند. [1]

در قرآن، مسألۀشکم و غذا، به عنوان یکی از اسباب آزمایش الهی مطرح شده است، به نمونه های زیر توجّه کنید:

 

الف: آدم و حوا در مسألۀغذا شکست خوردند. «لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ»[2]

ب: بنی اسرائیل در تحریم صید ماهی در روزهای شنبه ها، شکست خوردند. «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِینَ اعْتَدَوْا مِنْکمْ فِی السَّبْتِ»[3]

ج: یکی از فرماندهان بنی اسرائیل هنگام عبور سربازانش از یک منطقه و رسیدن به نهر، فرمان داد که از آب آن ننوشند، ولی یارانش جز اندکی، خوردند. «فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِیلًا»[4]

د: روزه گرفتن، یک آزمایش بزرگ است.

ه: نزدیک شدن شکار به حجاج در حالت احرام که حقّ صید ندارند، خود یک آزمایش است. «تَنالُهُ أَیدِیکمْ»

 

سؤال: انسان که چیزی را آزمایش می کند، برای اطلاع و علم است، امّا خداوند که همه چیز را می داند چرا آزمایش می کند؟

 

پاسخ: حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: آزمایشات الهی برای آن است تا انسان در برابر حوادث تلخ و شیرین عکس العمل نشان دهد و در برابر آن، استحقاق کیفر یا پاداش داشته باشد. [5] آری، خداوند بر اساس عمل، کیفر و پاداش می دهد نه بر اساس علم خود، همان گونه که ما نیز به خاطر علم به هنر و کارآیی فردی به او پاداش نمی دهیم، بلکه باید برای ما کاری از خود نشان دهد تا مزد بگیرد.

سؤال: آیا مهمان و زائر خانه خدا، به خاطر شکار حیوانی باید به عذاب دردناک گرفتار شود؟

پاسخ: خود شکارکردن، عذاب دردناک ندارد، بلکه عذاب به خاطر شکستن قداست حرم و احرام و قانون شکنی اوست. «فَمَنِ اعْتَدی بَعْدَ ذلِک فَلَهُ عَذابٌ أَلِیمٌ»

پیام ها:

1- آزمایش مؤمنان، یک سنّت قطعی پروردگار است. «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَیبْلُوَنَّکمُ» (حرف «لام» و فعل مضارع و نون تأکید، نشانۀقطعی بودن است)

2- خداترسی آنجا آشکار می شود که زمینۀگناه فراهم باشد و انسان خطا نکند.

«تَنالُهُ أَیدِیکمْ»

3- نعمت های در دسترس، وسیلۀآزمایشند. لَیبْلُوَنَّکمُ اللَّهُ بِشَی ءٍ. . . تَنالُهُ أَیدِیکمْ

4- هر چیزی که دست ما به آن می رسد، رزق و حلال نیست. «تَنالُهُ أَیدِیکمْ»

5- ملاک تقوا، خوف باطنی است، نه تنها حیای ظاهری. «یخافُهُ بِالْغَیبِ»

6- تکلیف و مسئولیت، بعد از ابلاغ است. «بَعْدَ ذلِک»

7- حاجی که فرسنگ ها در بیابان ها به عشق حقّ می رود، گاهی یک شکارکوچک او را از پا در می آورد و به نافرمانی می کشد که نتیجۀآن عذاب الهی است.

«فَمَنِ اعْتَدی بَعْدَ ذلِک فَلَهُ عَذابٌ أَلِیمٌ»

 پی نوشت:

[1] ( 1). تفسیر نورالثقلین و کافى، ج 4، ص 396.

[2] ( 2). بقره، 35.

[3] ( 3). بقره، 65.

[4] ( 4). بقره، 249.

[5] ( 5). نهج‏البلاغه، خطبه 192.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۱۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی