مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی


همکاری خانواده‌ها، طلبه را در رسیدن به هدف موفق‌تر می‌کند


کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: در زندگی طلبگی نیز اگر هدف و مسیر یکی باشد همراهی و همکاری به وجود می‌آید و آشنایی همسر یک طلبه با نقش وی در جامعه و اهداف او نیز در این همکاری مؤثر است.


نخعی‌پور ادامه داد: در انتقال هدف و رسالت طلبگی به خانواده در وهله اول خود طلبه نقش‌آفرین است و هنگام تشکیل خانواده باید شرایط خود را دقیقاً برای طرف مقابل شرح دهد تا او نیز بتواند با نگاهی روشن و آگاه تصمیم بگیرد.


وی افزود: حوزه نیز در انتقال هدف و رسالت طلبگی به خانواده‌های طلاب بسیار نقش دارد و همان‌طور که بسیاری از سازمان ها و نهادها برای خانواده‌ها جلساتی می‌گذارند، حوزه نیز می‌تواند با برگزاری جلساتی به صورت غیرمستقیم نقش و جایگاه طلبگی در جامعه را برای طلاب شرح دهد.


جای‌خالی مجله و نشریه ویژه خانواده‌های طلاب در جامعه


کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: به نظر می‌رسد جای یک مجله و یا نشریه ویژه خانواده‌های طلاب در جامعه خالی است و با وجود چنین ابزارهای فرهنگی خانواده به نقش و هدف یک طلبه آگاهی می‌یافتند.


نخعی‌پور اظهار کرد: کسی که می‌خواهد با یک طلبه ازدواج کرده هنگام انتخاب باید به این نکته توجه کند که طلبگی شغل نیست و وظیفه است و از کاری که در آن وجه معنوی پر رنگ است نمی‌توان انتظارات مادی زیادی داشت.


وی بیان کرد: از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشته باشد بسیاری از مردم روحانی و طلبه را الگو می‌دانند و زندگی آنان بیشتر در منظر نگاه مردم است و ممکن است درباره اعضای خانواده طلبه و همسران آنان نیز شرایط همین‌گونه باشد.


آرامش در پرتو زندگی با سرباز امام زمان(عج)


کارشناس امور مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی یادآور شد: البته به این نکته توجه کنیم که سربازی امام زمان عشق و علاقه است و زندگی در کنار کسی که خود را خادم امام عصر(عج) می‌داند آرامش را همراه خود دارد.


حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی گفت: در آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به اهداف و رسالت طلبگی سیستم حوزه و خود طلاب نقش دارد و هر کدام تأثیر خود را می‌گذارند.


وی بیان کرد: سیستم حوزه می‌تواند با برگزاری برخی از برنامه‌های فرهنگی خانواده‌های طلاب را نسبت به مسیری که یک طلبه باید طی بکند و اهداف آشنا کند اما بیشتر از سیستم حوزه خود طلاب در این قضیه نقش دارند.


طلبه‌ها قبل از ازدواج، شرایط زندگی طلبگی را برای فرد مقابل شرح دهند


اسدالهی اظهار کرد: وقتی طلبه‌ای قصد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک را دارد باید شرایط خود و زندگی طلبگی را برای طرف مقابل شرح دهد هرچند در شرایط فعلی زندگی‌های طلاب با دیگر مردم تفاوت چندانی ندارد.


مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی یادآور شد: به کسانی که قصد ازدواج و زندگی با یک طلبه را دارند توصیه می‌کنم قبل از تصمیم‌گیری با چند تن از بانوانی که سال‌هاست با یک طلبه زندگی می‌کنند مشورت نمایند.


حجت‌الاسلام احمد نجمی‌پور، امام جمعه سرایان در این زمینه گفت: همان‌گونه که یک طلبه در مسائل فرهنگی نقش‌آفرین است خانواده و به ویژه همسر وی می‌تواند در اصلاح فرهنگ جامعه سهیم باشد.


وی اظهار کرد: در جامعه همان‌گونه که نسبت به یک روحانی حساسیت‌های ویژه‌ای وجود دارد درباره همسر و فرزندان او به لحاظ نجابت و حجاب، تدین و رعایت مسائل مالی و زی طلبگی نیز حساسیت وجود دارد که البته طبیعی است.


جای‌خالی ترویج ازدواج طلبه با طلبه 


 امام جمعه سرایان بیان کرد: یکی از مسائلی که  بهتر است به آن پرداخته شود، بحث ازدواج طلبه با طلبه است که اگر دو نفر حوزوی با یکدیگر ازدواج کنند علاوه بر اینکه همکفو بودن تا حدی مراعات شده به لحاظ اهداف مشترک زندگی موفقی خواهند داشت.


نجمی‌پور ادامه داد: یکی از مسائل مهم در زندگی طلبه‌ها بحث زیِّ طلبگی(ساده‌زیستی) که همواره مورد تأکید امام (ره) نیز بوده است، از این‌رو خانواده‌های طلاب نیز باید این مهم را رعایت کنند و حتی در صورت تمکن مالی از راه حلال سادگی را پیشه سازند.


وی یادآور شد: در جهت آشنایی خانواده‌های طلاب با وظایف یک حوزوی، می‌توان جلساتی برای خانواده‌های طلاب نیز برگزار کرد تا همفکری و هماهنگی بیشتری حاصل شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۴
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی