مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

آیه:

قَالَ رَبِّ إنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْ لِی فَغَفَرَ لَهُ إنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ* قَالَ رَبِّ بِمَا أ نْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أکونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ [1]

ترجمه:

 (موسی) گفت: «پروردگارا! در حقیقت من به خودم ستم کردم؛ پس مرا بیامرز.» و (خدا) او را آمرزید؛ [چرا] که تنها او بسیار آمرزنده [و] مهرورز است.* (بازموسی) گفت: «پروردگارا! به (پاس) نعمتی که به من دادی، پس پشتیبان خلافکاران نخواهم بود.»

نکته ها و اشاره ها:

1.هر چند موسی قتل عمد انجام نداده بود، و کشته شدن فرد قبطی در هنگام دفاع از مظلوم، گناهی به شمار نمی آمد و با عصمت موسی منافاتی نداشت، اما از آن جا که این قتل به مصلحت نبود و پیامدهایی برای موسی و بنی اسرائیل داشت، ترک اولی به شمار می آمد؛ از این رو موسی از خدا تقاضای آمرزش و مستور شدن کرد و خدا نیز او را بخشید و از دشمنان مستور کرد و نجات داد.[2]

2.موسی با خدا پیمان بست که به شکرانه ی نعمت های الهی، هرگز با فرعونیان مجرم همکاری نکند و در کنار بنی اسرائیل بماند.

آری؛ مجرمان نعمت های الهی را پای مال می کنند و سرمایه های مردم و خویش را با گناهان خود برباد می دهند؛ پس اگر کسی پشتیبان آنان باشد، در نابودی نعمت های خدا شریک شده و سپاس عملی نعمت او را به جا نیاورده است.

3.پشتیبانی از مجرمان و گناهکاران یکی از زشت ترین گناهان است و در قرآن [3] و در احادیث اسلامی [4] نکوهش شده است و یاری ستمکاران باعث می شود که انسان شریک سرنوشت شوم آنان شود.

آموزه ها و پیام ها:

1.اگر خطایی کردید، به درگاه خدا اعتراف کنید و از او آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده و مهرورزاست.

2.اگر کسی از خدا آمرزش بخواهد، فوری او را می بخشد.

3.به شکرانه ی نعمت های الهی، پشتیبان مجرمان نباشید.

پی نوشت:

[1] سوره قصص، آیات 16-17

[2] درحدیثى از امام رضا علیه السلام حکایت شده که مقصود از« فاغفر لى» تقاضاى مستور شدن موسى از دشمنان بود، تا بر او دست پیدا نکنند( عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 198 و تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 119)؛ البته یکى از معانى« غفر» همان پوشانیدن است.

[3] ر. ک: سوره ‏ى مائده، آیه‏ ى 2« وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ» و سوره‏ ى هود، آیه‏ ى 114« وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا».

[4] تحف العقول، ص 275 و بحارالانوار، ج 75، ص 131.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۱
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی