مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۰۳ ق.ظ

جایگاه انسان بی حیا از دیدگاه قرآن کریم

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه حیامندی پوشش بندگی است، گفت: حیا لباسی بلند بر قامت انسانیت انسان، حجابی بازدارنده و منع کننده است که زشتی‌ها و خطرات را از انسان دور می‌کند.
 حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی، کارشناس مسائل مذهبی، گفت: شخصیت‌های قرآنی و رحمانی افرادی به شدت حیامند هستند.
وی با بیان اینکه حیامندی روپوش و لباس ویژه عبادالرحمان است، ابراز کرد: هر کدام از شغلها روپوش و یونیفرم خاصی دارد که شخصیت و ماهیت شغلی افراد با آن شناخته می‌شوند حیامندی برای شخصیت قرآنی و رحمانی در حقیقت همان روپوش ویژه و یونیفرم بندگی خداوند است.
حجت الاسلام حیدری کاشانی در تبیین اینکه انسان بی حیا از درگاه الهی فاصله می‌گیرد، اظهار داشت: انسان بی حیا به بندگی و بردگی شیطان نزدیک می‌شود، آنچه که در آیات و روایات به آن تأکید می‌شود اهمیت حیامندی برای تربیت یک شخصیت قرآنی و عرفانی است، بنابراین یکی از بنیان های شکل گیری شخصیت قرآن و رحمانی حیامندی است.
کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به شخصیت پیامبر اکرم(ص) که شخصیت او تجسم قرآن کریم است، گفت: حیامندی در چهره و رفتار پیامبر(ص) کاملا آشکار بود، در حدیثی آمده است که زیبایی چهره ایشان را حیا پوشانده بود؛ حیا باید در وجود انسان‌ها پرورش پیدا کند تا به منصه ظهور برسد.
وی با تأکید براینکه انسان باید بنیانهای حیامندی را در وجود خود تقویت کند، بیان داشت: اگر انسان بخواهد یک ساختمان بندگی عبدالرحمان زیبا و مستحکم بنا کند آن پایه‌ای که نیاز به تقویت دارد حیا است.
حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به راهکارهای علمی و تقویت حیامندی در وجود انسان، عنوان کرد: حیا در حقیقت پوشش و نور برای شخصیت انسان است، امام علی(ع) می‌فرمایند: حیا یک لباس بلندی بر قامت انسانیت انسان، حجابی بازدارنده و منع کننده است که زشتی‌ها و خطرات را از انسان دور می‌کند.
کارشناس مسائل مذهبی درباره ویژگی رفتاری عبادالرحمان، گفت: راه رفتن این افراد سراسر حیامندی است، آنان هرگز مغرور و متکبرانه راه نمی‌روند. در درگیری‌ها عبادالرحمان پرده حیا را از بین نمی‌برند و با سعه صدر کدورتها را برطرف می‌کنند.
وی حیا را لباس مسلمانی بیان کرد و اظهار داشت: اگر شخصیتی ادعای تدین کند ولی بی‌حیا باشد در اصل دینداری او عریان است، انسان بی‌حیا به سبب برهنگی فاقد شکوه و عظمت است.
حجت الاسلام حیدری کاشانی با اشاره به اینکه تقویت حیا در انسان به دو صورت ظاهری و باطنی امکان پذیر است، ابراز کرد: حیا ابتدا باید در ظاهر انسان تقویت و نمایان شود اگر ظاهر انسان بی‌حیا شود هرگز نمی‌تواند روح و باطن خود را حیامند کند.
کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: برای حیامندسازی ظاهر باید از پوشیدگی اندام‌ها آغاز کرد؛ آخرت گرایی، عدم دلبستگی به دنیا، شناخت شبهه‌های دینی و پرهیز از شهوات نفسانی انسان را حیامند می‌کند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۱۳
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی