مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۰۸:۱۲ ق.ظ

اجر و پاداش مراسم روضه خوانی

اجر و پاداش مراسم روضه خوانی
یکی از راه های توسل زیارت است یا از راه دور یا نزدیک. علامت مومن محبت به خداست. باید به اهل بیت وصل بشویم تا آنها دست ما را بگیرند. یکی از مصادیق توسل اقامه ی عزاداری است.

ما را نمانده است دگر وقت گفتگو تا درد خویش با تو بگوییم مو به مو،از خوار گرچه گرد بحرم پاک کردی تا شام و کوفه راه درازیست پیش رو، خون گوشواره ها زده بر گوش های مان صد بغض مانده جای گلوبند برگلو، تنها گذاشتیم تنت را و می رویم اما سر تو همسفر ماست کوه به کوه، بی تاب نیستیم خداحافظت پدر بی آب نیستیم خداحافظت عمو.

پاداش مراسم روضه خوانی و ذکر مصیبت

در اول صبح سفارش شده است که انسان یک بار آیت الکرسی و یازده مرتبه سوره توحید را بخواند و روایت داریم که هر کس اینها را بخواند خدا هزار امر مکروه را از او دور می کند که کمترین آنها فقر است و هزار امر آخرتی را از او دور می کند که کمترین آنها عذاب قبر است. هرکس یازده بار سوره ی توحید (قل هوالله) را بخواند تا وقتی به خانه برگردد در امان خدا است و خدا او را از گناه دور می کند.

سفارش شده است که در زیارت اموات هفت مرتبه سوره اناانزلنا و هفت مرتبه سوره توحید خوانده شود.

کنیزی شاخه گلی را به امام حسن مجتبی(ع) هدیه کرد. امام فرمود: تو را در راه خدا آزاد کردم. بعضی ها گفتند که شما برای یک شاخه گل او را آزاد کردید؟ امام فرمود: خدا ما را این طور تربیت کرده است که اگر کسی به شما محبتی کرد به بالاتر از آن جواب دهید و اگر نشد، به اندازه ی محبتش به او پاسخ بدهید. افرادی که در مسیر اهل بیت جان یا مال می دهند یا اشک می ریزند، قطعا پاسخ آنرا خواهند گرفت و آن سرمایه گذاری آخرت خواهد بود. ما می توانیم از همه ی عبادات مان استغفار کنیم ولی روضه و زیارت عاشورا و کارهایی که به اسم اهل بیت است نیازی به استغفار ندارد زیرا مارک اهل بیت روی آن است. کسانی که در مراسم ها شرکت می کنند یا بعنوان میهمان هستند یا خدمتگزار. کسانی که خدمت کرده اند مقام شان از میهمان بالاتر است.اینها با خود اهل بیت پیوند دارند و صاحبخانه می شوند. امام هشتم(ع) وقتی از کارها فارغ می شدند، خدم و حشم را جمع می کردند و آنها را بر سرسفره ی خودشان می آوردند. کسانی که دور از چشم مردم آشپزی می کنند و بدون چشم داشت این کار را می کنند، اجر بالایی دارند. اینها پاسخ خودشان را از اهل بیت دریافت می کنند. ما باید نمادهای مظلومیت را به همه ی عالم برسانیم مثل مراسم شهادت علی اصغر. یکی از سیره های پیامبر این بود که آخر قافله می آمدند تا کسانی که در آخر غافله مانده اند کمک کنند و آنها را به غافله برسانند. ما امیدواریم که دستاورهای روزهای تاسوعا و عاشورا را حفظ کنیم و گول شیطان را نخوریم.

در مسیر خوش اخلاقی

راه هایی که ما را به مسیر خوش اخلاقی می برد ارتباط با خداست. هر چقدر ما با خدا انس بیشتری داشته باشیم و توکل کنیم، اخلاق مان بهتر می شود. در قرآن داریم که به خدا چنگ بزنید چه کسی از خدا به ما بهتر و نزدیکتر است. یکی از مناجات خمس عشر، مناجات شاکین است یعنی مناجات کسانی از بداخلاقی به تنگ آمده اند. این افراد می توانند این دعا را بخوانند. در این دعا داریم که خدایا من ازنفسم به تو شکایت می کنم. خدایا همه چیز از توست و کسی نمی تواند مرا از این بدی ها جدا کند جز تو.در مثنوی هم داریم که خدایا من از نفس خودم شاکی هستم.

یاد خدا، روح ما را به خوبی ها پیوند می زند و ما خدایی می شویم و ذکر خدا، شیطان را طرد می کند. در دعا داریم: چیزی ما را نجات نمی دهد مگر التماس و زاری، چه مولایی بهتر از خدا، خدا خوب یاوری است. پس ما باید از خدا کمک بگیریم. ریشه ی بداخلاقی نفس اماره است. راه دیگر توسل به اهل بیت است و امام صادق(ع) می فرماید: اگر حادثه ای پیش آمد از ما کمک بگیرید و به خدا استعانت ورزید. چهارده معصوم به اذن خدا می توانند همه کار بکنند. ائمه در طول خدا هستند و قدرت فوق العاده دارند. آنها واسطه ی بین ما و خدا هستیم. در دعا داریم که هر کس به شما(اهل بیت) چنگ بزند به خدا چنگ زده است. اگر کسی به خدا ایمان آورد خدا قلب او را هدایت می کند. بالاتر از ایمان، چنگ زدن به خداست که این فرد هدایت شده است. ما باید محکم یا حسین یا زهرا بگوییم و فقط زبانی نباشد. بعضی ها فکر می کنند که توسل فقط دعای توسل خواندن است. توسل یعنی هر چیزی که ما را به اهل بیت نزدیک می کند. یکی از راه های توسل زیارت است یا از راه دور یا نزدیک. ما نباید زیارت کربلا را ترک کنیم. امام صادق(ع) می فرماید: اگر کسی زیارت کربلا را ترک کند عاق پیامبر و اهل بیت می شود. رفتن به زیارت عتبات خیلی سفارش شده است. خواندن زیارت ها از راه دور سفارش شده است. آیت الله قاضی به بچه هایشان وصیت کرده بودند که هیچ وقت در خانه ی خلق را نزنید. سعی کنید که هر روز یک توسل به اهل بیت داشته باشید. روایت داریم: شیعیان ما عزت خودشان را حفظ می کنند. مثلا شما می توانید در شبانه روز زیارت امین الله و عاشورا و. .. را بخوانید. خدا تمام برکات را به چهارده معصوم می دهد و آنها آن برکات را به خلق می دهند. ما باید به اهل بیت وصل بشویم تا آنها دست ما را بگیرند. سلام کردن مستحب است ولی جواب سلام واجب است. بدانید که اهل بیت حتما به شما جواب می دهند. واجب است که ما باید جواب سلام را حتی در بین نماز هم بدهیم. توسل پیدا کردن به امامزاده ها هم خوب است. راه دیگر توسل خدمت به دوستان، فرزندان و شیعیان اهل بیت است. ما باید به فقرای شیعه خدمت کنیم. گره گشایی مومن توسل به اهل بیت است. راه دیگر توسل، گوش دادن و خواندن روایات اهل بیت است. افرادی بوده اند که با خواندن یک حدیث زندگی شان عوض شده است. سخنرانی ها باید حاوی روایات و آیات قرآن باشد. منبر آقا شیخ عباس قمی، تماماً حدیث و قرآن بود. شیخ عبدالکریم حائری می فرمودند: طلبه هایی که پای منبر آقا شیخ عباس قمی می نشینند بخاطر نورانیتی که در آنها ایجاد می شود، من آنها را عادل حساب می کنم. عشق شدت محبت است. در قرآن داریم: علامت مومن محبت به خداست. در جنگ صفین امام علی (ع) به سرزمین کربلا رسیدند و فرمودند: این سرزمین قتلگاه عشاق است اینها در راه خدا شهید خواهند شد و کسی از گذشتگان و از آیندگان به اینها محلق نمی شوند. حساب شهدای کربلا جدا از شهدای دیگر است. از امام صادق(ع) سوال کردند که عشق چیست و چرا عده ای دچار شدت علاقه می شوند؟ امام فرمود: دلهایی که معشوق حقیقی یعنی خدا را پیدا نمی کنند،خدا طعم عشق غیر از خودش را به آنها می چشاند.

آیاتی از قرآن کریم

در روایت متعدد داریم کسی که مداومت بر صلوات داشته باشد خدا فرشته هایی را خلق می کند که او را از پل صراط عبور دهند. پیامبر فرمود: کسی که در معرض افتادن از پل صراط است اگر در دنیا زیاد برمن صلوات فرستاده باشد، فرشتگان بالهایشان را پهن می کند تا آنها از پل صراط رد شوند. روایت داریم که صلوات نفاق را از بین می برد.

باران رحمت خدا بر همه می بارد ولی این بستگی به ظرفیت زمین دارد. رحمت خدا بر همه ی انسانها می بارد ولی انسانی که ظرفیتش را داشته باشد رحمت را جذب می کند. خدا می فرماید:در زمین پاک چیز پاک می روید و در زمین شوره زار خار می روید.

مصادیق توسل

یکی از مصادیق توسل شرکت در مراسم روضه است. یکی از مصادیق توسل اقامه ی عزاداری است. همه سعی کنند که درسال یک مراسم روضه در منزل شان داشته باشند. مرحوم قاضی به فرزندان شان گفته بود که مراسم روضه ی اهل بیت را ترک نکنید حتی اگر چند نفر بیشتر نباشید. در خانه ای که مصیبت اهل بیت خوانده می شود ظلمت ها و شیاطین از آن دور می شوند. آیت الله خرازی می فرمودند که در خانه ی آیت الله خوئی مراسم روضه زنانه ای برپا می شد و این باعث می شد که ایشان نتوانند مطالعه کنند بخاطر همین، ایشان این مراسم را تعطیل کردند. بعد از مدتی ایشان دچار چشم درد شدیدی شدند و دیگر نمی توانستند مطالعه کنند. ایشان خواب می بینند که علت آن تعطیل کردن روضه ی امام حسین(ع) است. ایشان دوباره مراسم روضه را برپا کردند و با تربیت امام حسین(ع) شفا گرفتند. خدایا به حق آقا اباعبدالله و حضرت زینب به همه ی ما معرفت و ایمان عنایت بفرما.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۲۲
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی