مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۵۲ ق.ظ

حقیقت شبکه اجتماعی و فضای مجازی چیست؟؟؟

امروزه انسان ها شاهد فراگیری بی سابقه رسانه ها و وسایل ارتباطات جمعی مدرن و نوین هستند. بالطبع آن ها در معرض شدیدترین امواج رسانه ها قرار دارند. رسانه و فضای مجازی، یکی از مهم ترین و پر دغدغه ترین مباحث جامعه به شمار می آید امروز رشد سریع فضای مجازی در قالب کانال های اجتماعی و...شاهد هستیم. به طور طبیعی آثار و پیامدهایی برای جامعه و خانواده به دنبال دارد. استفاده صحیح و سالم شرط اساسی است. موضوع حریم خصوصی و تفکیک آن از فضای عمومی از مهم ترین موضوعات حقوق ملت در هر نظام حقوقی است و هر سیستمی با توجه به مبانی شکل دهنده قوانین و مقررات چارچوب های خاصی را برای این موضوع در نظر می گیرد.. مقام معظم رهبری می فرماید: «تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود. متصدیان کار در دستگاه های دولتی و قضائی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آن ها محفوظ بماند...فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی شماری است که باید با استفاده از فرصت های آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای عالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد». در این ویزه نامه به اهمیت فضای مجازی فوائد و آسیب های فردی و اجتماعی، نظرات بزرگان، حریم خصوصی و...پرداخته شده است.

1. حقیقت شبکه اجتماعی و فضای مجازی

اینترنت پلی به سوی دنیای مجازی و دروازه ورود به واقعیت فضای حقیقیِ مجازی است. فضای مجازی خود حقیقتی است که از سکوی فضای شبکه ای اینترنت به این سو پرتاب شده است. افزایش سرعت فضای مجازی در برخی موارد بر اثر استفاده نادرست و ناسالم، ذهن، روح و فرهنگ مردم جامعه به ویژه جوانان را خدشه دار کرده است. پدیده جهانی سازی، قصد دارد جهان را به سمت یک نظام هماهنگ براساس ارزش های مدرنیته سوق دهد. محور جهانی سازی توسعه انسانی است؛ یعنی ساخت انسانی که جامعه جهانی را از نظر رفتار، اندیشه، اعتقادات، اخلاق و غیره براساس سیاست های خود هماهنگ کنند.

  1. ۱. تأملی درباره رابطه انسانی از راه اینترنت
  2. ۲. پدیده اینترنت
  3. ۳. شبکه ملی اطلاعات
  4. ۴. بردگی مدرن در فضای مجازی

2. شبکه مجازی در آئینه فقه و فتوا

فناوری همیشه جلوتر از قوانین و مقررات از جمله فقه حرکت می کند. در جهان مدرن زندگی می کنیم و مدعی هستیم که فقه تنظیم کننده زندگی ما است. از این رو اگر بنا باشد ۸۰ درصد از زندگی ما هیچ نسبتی با فقه نداشته باشد، معلوم می شود که فقه پاسخگو نیست! روزگار ما تغییر کرده است، فقها و بزرگان ما اگر می خواهند در وسط میدان اجتماع جدید باقی بمانند، باید به این مسائل توجه کنند. باید موضوعات این مسائل را بشناسند، راهکار ارائه دهند و به جوانان و افرادی که می خواهند کسب و کار جدید ایجاد کنند، دستور العمل های جدید بدهند. پالایش فضای مجازی از نظر فقهی چه حکمی دارد؟ (حکم شناسی) و اجرای پالایش مجازی، چه مسائل و مشکلات مستحدثه ای دارد؟ (مسئله شناسی). پالایش فضای مجازی بر اساس «وجوب نهی از منکر» و «حرمت تعامل با کتب ضلال»، می تواند یک فعل واجب تلقی گردد. فضای مجازی آری؛ اما فضای مجازی پالایش شده چراکه هیچ یک از نظام های دنیا بدون پالایشی که بر اساس ارزش هایشان است راه فضای مجازی را باز نمی گذارند. فضای مجازی محل امتحان ها و تکلیف های جدید ماست؛ امتحاناتی که ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر آزمایش های آدم ها، در قرون و اعصار گذشته ندارد، ولی متناسب با وضعیت انسان معاصر مختصات خاصی پیدا کرده است.

  1. ۱. تحلیل و بررسی فقهی اجرای فیلترینگ در فضای مجازی
  2. ۲. در جستجوی حکم بازی های رایانه ای در فقه و فتوا
  3. ۳. فضای مجازی از منظر بزرگان
  4. ۴. فضای مجازی در آینه فتوا
  5. ۵. پالایش فضای مجازی؛ حکم و مسائل آن از دیدگاه فقهی
  6. ۶. الزامات فقهی و قانونی استفاده از فضای مجازی
  7. ۷. نگاه اندیشمندان و کارشناسان دینی به فضای مجازی
  8. ۸. احکام شبکه های اجتماعی

3. فضای مجازی از منظر مقام معظم رهبری

ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق العاده ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. رسانه و فضای مجازی، یکی از مهم ترین و پر دغدغه ترین مباحث جامعه به شمار می آید. مقام معظم رهبری می فرماید: «تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود. متصدیان کار در دستگاه‌ های دولتی و قضائی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آن‌ ها محفوظ بماند...فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده از فرصت های آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای ‌عالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد». در اینجا به نظرات و استفتاءات درباره فضای مجازی از منظر مقام معظم رهبری اشاره می شود.

  1. ۱. فقه فضای مجازی و شبکه اجتماعی در فتوای مقام معظم رهبری
  2. ۲. فضای مجازی نرم افزار مدرن در کلام مقام معظم رهبری
  3. ۳. «فضای مجازی» در نگاه رهبر معظم انقلاب
  4. ۴. برخی فتاوای مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی
  5. ۵. فضای مجازی از منظر مقام معظم رهبری، فرصت ها و تهدیدها
  6. ۶. وظیفه و نقش روحانیت در فضای مجازی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
  7. ۷. تحلیل ارزشیابی بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد فضای مجازی

4. فرصت های فضای مجازی

ظرفیت ها و چالش های فضای مجازی به تفاوت هایی که فضای مجازی با فضای فیزیکی دارد برمی گردد. فضای فیزیکی یک فضای برخوردار از ارتباطات چهره به چهره، مکان محور و در بستر زمانی است که موضوع گذشته و حال و آینده است. در حالی که فضای مجازی فضایی است که در مقابل ماهیت شیئی فضای فیزیکی، ماهیت عددی دارد لذا یک محیط دیجیتال است. فضای مجازی یک فضای منعطف برای هر نوع تغییر در بستر جهانی است. فضایی فرامکان است. فضایی است که در بستر مبتنی بر زمان مجازی است. فنّاوری های ارتباطی پیشرفته و فنّاوری مجازی، با ظهور و پیدایش خود، در عمل به تضعیف «ماده باوری کهن» پرداخته و به میزان زیادی از ثبات و پایداری جدی و فشردگی و سنگینی جهان مادی کاسته اند و به شکلی تمثیل گونه به ما نشان داده اند که فراتر از دنیای مادی، دنیایی بزرگ تر، پر محتواتر، ارزشمندتر و واقعی وجود دارد؛ واقعیتی که ادیان الهی از بدو ظهورشان پیوسته بر آن تأکید داشته اند.

  1. ۱. اینترنت، حوزه، فرهنگ
  2. ۲. همزیستی دین با فرهنگ و فنّاوری مجازی
  3. ۳. دین، فرهنگ و فناوری اطلاعات، مزایا و چالش های هویت مجازی در فضای سایبر
  4. ۴. کاربرد رسانه های اجتماعی مجازی در آموزش دانشجویان
  5. ۵. گوگل، طاغوت مجازی یا سهولت در دسترسی!
  6. ۶. شبکه های اجتماعی؛ فرصت یا چالش؟
  7. ۷. کدهای اخلاقی برای رسانه های اجتماعی
  8. ۸. دنیای مجازی عبور از «امپریالیسم» به «امپراتوری»
  9. ۹. شبکه اجتماعی اینترنت، دروازه ای نامحدود

5. تبلیغ دین و فرهنگ اسلامی در فضای مجازی

برخی معتقدند که جدال دنیا و آخرت در تعامل با پدیده های زمان به نوعی چالش بین مؤمن و کافر تبدیل شده و اینترنت و فضای مجازی برای مسخ هویت اسلامی به وجود آمده است. در مقابل بسیاری از طالبان علم و دانش ورزان توانسته اند که این اسلحه را علیه دشمنان خدا به کار گیرند. این در حالی است که در اندیشه معاصر از امکان وجود شرایط ارتباطات فضای مجازی و در نور دیدن مرزهای مکان و زمان سخن گفته می شود.در برابر این دیدگاه چالش و منفی، دیدگاه دیگری وجود دارد که ابعاد جهان موازی را درک کرده و معتقد است که فضای مجازی یک زمینه و یک کانال و یک فرصت است که از طریق آن می توان با جهان واقعی رابطه برقرار کرد و با پرهیز از هویت های مشکوک فضای مجازی و تبیین حلال و حرام و تأثیر آگاهی بر تصویر و غلبه تکنولوژی بر عقل با آن به تعامل پرداخت. با این حال، فضای مجازی فرصتی دینی و تبلیغی است که واقعیت موجود، ضرورت آن را حتمی می سازد.

  1. ۱. اینترنت و هویت اسلامی
  2. ۲. جهان اسلام ، سایت ها و ماهواره ها
  3. ۳. دینداری در اینترنت
  4. ۴. تبلیغ مجازی و راه کارهای دینی مجازی
  5. ۵. تبلیغ از راه اینترنت1
  6. ۶. تبلیغ از راه اینترنت2
  7. ۷. تبلیغ از راه اینترنت3
  8. ۸. اینترنت نفی یا نقد؟
  9. ۹. شبکه های اجتماعی و در حاشیه قرار گرفتن دیدارهای چهره به چهره
  10. ۱۰. ویژگی های رسانه و فضای مجازی مطلوب

6. فضای مجازی و حریم خصوصی

حریم خصوصی افراد در اینترنت و فضای مجازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در ایران نیز قوانین متعددی برای حفظ حریم خصوصی کاربران در نظر گرفته شده است که شامل موارد اخلاقی، مالی و... می شود. در قانون جرائم رایانه ای و مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی، حریم خصوصی مورد تاکید و مجازات های متفاوتی برای مخلان آن در نظر گرفته شده است. اگر در فضای مجازی شخصی حقیقی یا حقوقی وارد حریم دیگران شود، حمایت های قانونی از فرد آسیب دیده وجود دارد. امروزه حریم خصوصی اشخاص در معرض خطراتی است که قبل از فنّاوری اطلاعات هرگز وجود نداشت، همان طور که قبل از پیدایش فنّاوری الکتریسته هیچ کس در معرض خطر برق گرفتگی نبود. حال باید مواظب بود که توسعه فنّاوری، حریم خصوصی افراد را به آتش نکشد.

  1. ۱. اخلاق فنّاوری اطلاعات
  2. ۲. جای حریم خصوصی در فضای مجازی کجاست؟
  3. ۳. نقض حریم خصوصی سبب قربانی شدن در فضای مجازی
  4. ۴. چالش های حقوق کاربران در شبکه های اجتماعی
  5. ۵. طبقه بندی و آسیب شناسی جرایم رایانه ای

7. فضای مجازی و سبک زندگی خانواده نوین

ایجاد تغییرات گسترده جهانی بعد از شکل گیری اینترنت، و فضای مجازی و کانال های اجتماعی بومی و غیر بومی متعدد بسیاری را به این باور رسانده است که فضای مجازی عامل بسیاری از تغییرات فرهنگی و تکنولوژیک در حوزه های مختلف زندگی روزمره است. فضای مجازی توانسته است ابعاد تازه ای به سبک زندگی بدهد. هر چند استفاده از آن توانسته است بسیاری از مشکلات موجود در زندگی را حل نماید، اما نسل بشر را دچار مشکلات متعددی کرده است؛ البته تأثیر فن آوری اینترنت و فضای مجازی در این زمینه، مستقیم نیست و بیشتر تابع نوع استفاده از آن و نیز بسته به متغیرهای سن، جنس، تحصیلات و غیره است؛ مشکلاتی نظیر استفاده تفریحی و غیر علمی، دسترسی به مسائل غیر اخلاقی، عدم وجود محدودیت در استفاده برای قشرهای مختلف و...در پی دارد.

  1. ۱. فراغت مجازی
  2. ۲. آسیب شناسی فضای مجازی و خانواده
  3. ۳. سلامت روانی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی
  4. ۴. فضای مجازی، فرصت یا تهدیدی برای خانواده؟
  5. ۵. خانواده در پس کوچه های اینترنت
  6. ۶. مادران خانه دار یا زنان وب گرد
  7. ۷. شبکه های اجتماعی و خانواده
  8. ۸. اینترنت و خانواده من
  9. ۹. اثرات مثبت و منفی اینترنت بر سبک زندگی
  10. ۱۰. اینترنت و سبک زندگی
  11. ۱۱. آنارشیسم فرهنگی در اینترنت و تهدیدات اخلاقی، اجتماعی
  12. ۱۲. راه های تحکیم خانواده در فرآیند جهانی شدن
  13. ۱۳. اینترنت و چالش های تربیتی فرزندان
  14. ۱۴. شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان

8.فضای مجازی، جاهلیت مدرن و جنگ نرم

میان عضویت در شبکه های اجتماعی فضای مجازی کانال های اجتماعی و سبک زندگی جوانان، ارتباط وجود دارد. بیشتر اعضای بزرگ ترین شبکه اجتماعی اظهار داشته اند که در مقایسه با سایر فـعالیت های فـراغتی، بـیشتر وقت خود را به استفاده از فضای مجازی اختصاص می دهند که این امر، نشان دهنده تغییر در زندگی کاربران شبکه های اجتماعی است. استفاده اعضای جوامع مجازی از اینـترنت در مـقایسه بـا سایر فعالیت های فراغتی در مقادیر بالا و متوسط نسبت به سایر مقادیر، کاملاً برتری دارد. امپریالیسم فرهنگی، ظریف ترین نوع سیاست امپریالیستی به شمار می آید که هدف آن، تصرف ارضی یا کنترل حیات اقتصادی نیست بلکه می کوشد تا در ذهن انسان نفوذ کرده، آن را به کنترل درآورد. یکی از ابزارهای مهم غرب برای رسیدن به این گونه از امپریالیسم، فضای مجازی است. نظارت بر فضای مجازی و مدیریت صحیح در دنیای مدرن بر اساس شاخص های فرهنگی و امنیتی باید تعریف و تعیین شود و با جدیت اعمال شود.

  1. ۱. امپریالیسم فرهنگی با سلاح فضای مجازی
  2. ۲. فضای سایبر و شیوه‏های نوین درگیری
  3. ۳. اَپل (AEPI) فرقه شرک آمیز فضای مجازی
  4. ۴. رویارویی نامه رسان های الکترونیکی با PGP
  5. ۵. سایبر و جنگ سایبری و ارتباط جمعی نوین
  6. ۶. حملات سایبری
  7. ۷. اسب تراوای یونانی و صهیونیستی!
  8. ۸. راهبردهای امنیتی ایران در مقابله با جنگ نرم
  9. ۹.  شبکه های مجازی و حقیقت فضای مجازی
  10. ۱۰. فضای سایبر و شیوه‏های نوین درگیری
  11. ۱۱. اینترنت یا دموکراسی هرج و مرج
  12. ۱۲. انقلاب های اینترنتی یا اشغال فضای مجازی
  13. ۱۳. جنگ نرم، جنگ سایبری، و تکنیک ها

9.فضای مُجاز یا غیر مُجاز

فضای مجازی حوزه جدیدی شبیه فضای حقیقی است که کاربران زیادی به آن وارد شده اند. یکی از مهم ترین ویژگی های فضای مجازی این است که برخی کاربران با هویت های نامعلوم وارد آن می شوند و به همین دلیل شرایط برای برخی افراد سودجو باز مهیا است تا به بعضی کژرفتاری ها مانند شایعه سازی دامن بزنند. فضای مجازی عرصه ای امن برای سودجویان است تا با خیالی راحت به انجام برخی کارهای ناشایست در آن بپردازند و البته بعضی از افراد نیز به صورت ناخواسته درگیر برخی مسائل مانند بازنشر شایعات می شوند. یکی از دلایل گسترش شایعات در فضای مجازی، بی سوادی یا کم سوادی کاربران در حوزه رسانه است. اگر کاربران قصد دارند که درگیر شایعات در فضای مجازی نشوند و حتی به صورت ناخودآگاه آنها را نشر ندهند، باید با دقت بیشتری در شبکه های اجتماعی رفتار نمایند و هرآنچه را که می بینند، برای دیگران ارسال نکنند. به این ترتیب، با افزایش اطلاعات و سواد رسانه ای افراد، زمینه برای گسترش شایعات نیز از بین می رود.

  1. ۱. بروز شایعات در فضای مجازی
  2. ۲. زندگی «open»تر با فضای مجازی
  3. ۳. فضای مجازی و سقوط در «مقام مَگَسی»
  4. ۴. موقعیت یوسف و زلیخایی!
  5. ۵. انتخاب همسر در فضای مجازی!
  6. ۶. سبک زندگی با طعم موبایل
  7. ۷. آسیب تلفن همراه
  8. ۸. اینترنت، دروغ پردازی و روابط عاشقانه
  9. ۹. اس ام اس یا پیام کوتاه
  10. ۱۰. صفحه من نسل سومی ام
  11. ۱۱. با اشغال فضای مجازی، و سلطان جهان بودن
  12. ۱۲. خرید خیالی در شهر مجازی

10.فضای مجازی در فضای جوانی

حقیقت فضای موافقان و مخالفانی دارد. برخی افراد و گروه ها مزایای فضای مجازی را سپر هواهای نفسانی یا مزایای اقتصادی یا سیاسی خود قرار دهند و مخالفان را با چوب اتهام ارتجاع و مخالفت با پدیده های نو بکوبند. مخالفان هم ممکن است دغدغه های مبارکی همچون پرهیز از تهدیدهای این فضا برای اخلاق، فرهنگ، اعتقادات، معنویت و سلامت مردم داشته باشند. نیز ممکن است به سبب نادانی از مزایای آن یا تعصبات بیجا با آن مخالفت کرده، طرف مقابل را به بی اخلاقی و بی دینی متهم کنند. اما کودک و نوجوان ما در معرض آسیب هستند. اعتیاد به فضای مجازی، بازهای رایانه ای و...به راحتی در دسترس آنها قرار دارد. فضای مجازی قابلیت استفاده سودمند و زیان بار را دارد و امکان استفاده زیان بار از آن موجب ممنوعیت استفاده از آن به طور کلی نیست.

  1. ۱. جوانی و نوجوانی در فضای مجازی
  2. ۲. کودکان و اعتیاد به اینترنت
  3. ۳. بازی های رایانه ای
  4. ۴. آسیب های اینترنت و بازی های رایانه ای
  5. ۵. آسیب های اینترنت بر دختران و راهکارهای رویارویی با آن
  6. ۶. فضای مجازی؛ مُجاز یا غیر مُجاز
  7. ۷. پیامک  (SMS)کاربردها و آسیب ها
  8. ۸. واقعیت حجاب یا تصویری مبهم!
  9. ۹. فناوری اطلاعات، نوجوان و بحران هویت

11. مدیریت و نظارت فضای مجازی

فضای مجازی، سبب قدرت اجتماع شده که با حاکمیت می تواند هـم افزایی کند. عمده مخاطرات فضای مجازی را بـاید در پیدایش شبکه های اجتماعی جست وجو کرد و بیشترین توان را در نظارت، هدایت و کنترل این قدرت نرم هزینه کرد. برای داشتن فضای مجازی پاک، لازم است فرصت ها و تهدید های این فضا را شناخت و متناسب با آن، راهبردهایی را طراحی نمود. بـه نـظر ما، بایسته های جامعه اسلامی را می توان به جوامع مجازی سرایت داد و ایجاد فضای مجازی پاک را ممکن شمرد. یکی از شاخصه های قدرت در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی است که روش های متعددی توسط کارشناسان برای مهار و کـنترل ایـن قدرت نرم پیشنهاد شده است. ورود حاکمیت به فضای مجازی، ایـجاد بـسیج سایبری، تأسیس شبکه های بدیل، تولید اطلاعات و محتوا و در نهایت، کنترل و نظارت، می تواند فضای مجازی همساز با هنجارهای دینی و فرهنگی جامعه ما را به عنوان فضای مجازی پاک ترسیم کند.

  1. ۱. مسئولیت حکومت دینی در فضای مجازی
  2. ۲. فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و حاکمیت
  3. ۳. وابستگی رسانه ها به شبکه های مجازی
  4. ۴. جایگاه رسانه در ترویج دین در بین عموم مردم بویژه جوانان
  5. ۵. مدیریت محتوای اینترنت
  6. ۶. مدیریت در شبکه های اجتماعی
  7. ۷. خود کنترلی در فضای اینترنت
  8. ۸. شبکه های اجتماعی مجازی و بحران هویت
  9. ۹. اینترنت، بایدها و نبایدها
  10. ۱۰. نرم افزارهای فیلترینگ خانگی
  11. ۱۱. ده اصل در جلوگیری از سقوط در فضای مجازی 1
  12. ۱۲. ده اصل در جلوگیری از سقوط در فضای مجازی 2

12. چالش ها و آسیب های فضای مجازی

نقش شبکه های اجتماعی، نقشی غیرقابل انکار، مهم و تأثیرگذار در دنیای امروز، به ویژه در دنیای مجازی و فضای ابری است. افراد در فضای مجازی در عین حال که می توانند در گروه های مختلف حضور داشته باشند؛ می توانند خود را جدا از دیگران و تنها نیز حس کنند. نبود مراتب قدرت در فضای مجازی، باعث می شود فردیت افراد در جمع حل نشود. این شبکه ها با سرویس ها و خدمات گسترده موجب تأثیرگذاری بیشتر بر زندگی آنها و جامعه و نیز رفتارهای اجتماعی می شوند، کارکردهای گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی دارند و به گفته متخصصان ارتباطات، بیش از پیش رابطه های چهره به چهره را کاهش می دهند. افراد دچار نوعی آزادی روابط شوند. افراد جوان با ورود به دنیای مجازی به راحتی می توانند با جماعتی گسترده از غیر همجنسان خود ارتباط داشته باشند. و این یکی از بزرگ ترین آسیب ها می تواند به شمار آید.

  1. ۱. شبکه‏ های اجتماعی و آسیب‏ های سیاسی و روانی
  2. ۲. آسیب ها و راهکارهای فضای مجازی
  3. ۳. آسیب شناسی شبکه های اجتماعی
  4. ۴. آسیب های روان شناختی اینترنت
  5. ۵. شبکه های اجتماعی؛ قابلیت ها و تهدید ها
  6. ۶. تأثیرات سوء شبکه های اجتماعی
  7. ۷. آسیب های فرهنگی و پژوهشی اینترنت

13. پایان نامه شبکه مجازی

در عصر مجازی، بیشتر امور زندگی انسان به شکل مجازی انجام می شود. دفتر کار مجازی، تجارت مجازی، تفریح های مجازی، سفرهای مجازی تبلیغ دینی مجازی و...نمونه هایی هستند که در فضای سه بُعدی، شرایط مناسبی را برای خانواده فراهم می کنند. آیا آسیب شناسی عصر مجازی، سؤال بعدی مسئولان تربیتی عصر مجازی نخواهد بود؟ از بُعد فرهنگی و اجتماعی انزوای بسیاری از اعضای خانواده و جامعه اعم از کودکان، جوانان و زنان با رایانه و فضای مجازی است که به دلیل کمبود فضاهای تفریحی و آموزشی و...با تلفن همراه به جای «با هم بودن» در محیط خانه و اجتماع «بی هم بودن» و «با دیگران بودن» را در فضای مجازی ترجیح و تجربه می کنند.

  1. ۱. اینترنت، جهانی شدن و هویت فرهنگی جوانان در ایران
  2. ۲. بررسی وضعیت دینداری کاربران ایرانی اینترنت
  3. ۳. بررسی تطبیقی میزان بهره مندی دانشجویان از اینترنت
  4. ۴. اثر اینترنت بر روابط اجتماعی و فرهنگی نوجوانان
  5. ۵. پیامدها و چالش های سیاسی فرهنگی اینترنت در جامعه اسلامی ایران
  6. ۶. بررسی مردم شناختی فضای اینترنت و تاثیر آن برالگوهای فرهنگی نسل جوان
  7. ۷. ارتباط دین با اینترنت
  8. ۸. با قوانین زندگی در عصر مجازی آشنا هستید؟
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۳۱
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی