مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۷:۲۹ ق.ظ

ویژگی های تدریس خوب و مفید چیست؟؟؟

1. قدرت برقراری عاطفی با فراگیران (جذب و نفوذ)

مهم ترین ویژگی پدر، دلسوزی و مهربانی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة[1]

من و علی دو پدر این امت هستیم.

اگر ارتباط عاطفی برقرار نشود، تدریس فایده ندارد.

2. قدرت انگیزه دهی، زیرا رفتار ما تابع انگیزه ماست.

راه های ایجاد انگیزه در مخاطب:

الف) استاد در حین تدریس باید علاقمندی خود را به درس مورد نظر نشان دهد.

ب) تحرک استاد در حین درس، موجب توجه بیشتر می شود.

ج) برای جاذبه بیشتر کلاس، مناسب است تدریس، همراه با طنز و لطیفه گویی و شوخی باشد.

د) فضاسازی و چیدمان مناسب محل تدریس، اگر چیدمان کلاس ستونی و پادگانی باشد، جاذبه کمتری دارد.

ه) زمینه سازی برای تدریس: نانوا در تنور سرد نان نمی پزد، بلکه می گذارد تنور داغ شود و آمادگی پیدا کند.

و) وعده دهی: از ویژگی های قرآن برای ایجاد انگیزه، وعده دهی است.

ز) بیان منافع و برکات بحث مورد نظر.

ح) ایجاد رقابت بین مخاطبان

ط) استفاده از ابزارهای آموزشی نوین مثل فیلم، سی دی، ویدئو پروژکشن و.. .

ی) تسلط علمی: استادی می تواند شاگردان را جذب کند که از نظر علمی توانا و مسلط باشد. و اگر استاد تسلط لازم را نداشته باشد، ممکن است فراگیران نسبت به حضور در چنین کلاسی، احساس مناسبی نداشته باشند.

ک) شادابی: استادی که گرفته است، نمی تواند پیام آور شادابی و طراوات باشد و کلاس او فاقد شادابی و جذابیت خواهد بود.

3. معلم نباید متکلم وحده باشد، باید مخاطب را در بحث، شرکت دهد.

4. با نشاط و شادابی تدریس کند.

راه های ایجاد نشاط:

الف) تغییر لحن

یکنواختی، آفت نشاط است، برای خواباندن کودک از لحن آرام و یکنواخت استفاده می شود. اگر معلم یکنواخت و آرام تدریس کند، ممکن است شاگردان در کلاس چرت بزنند.

ب) ایجاد سؤال

معلم باید به گونه ای درس بگوید که برای شاگردان سؤال ایجاد شده و میل به شنیدن درس در آنها تقویت شود.

ج) بیان لطیفه، داستان، شعر

5. بهره گیری از تکنولوژی آموزشی

نقش ابزارهای آموزشی:

الف) سرعت انتقال

ب) آسان شدن یادگیری

ج) جذاب شدن محتوا

د) رشد کیفیت

6. نظم و انضباط.

7. همراه سازی آموزش با آموزه ها و رفتارهای اخلاقی.

8. معلم باید با چهره خوانی، دائماً بازخورد گیری کند، بازخورد علمی و عاطفی و.. .

9. تغییر روش؛ تدریس باید نو و تازه باشد.

10. استاد باید قدرت ارتباط گیری با شاگرد را داشته باشد.

11. بیان مثال مناسب.

12. سازمان دهی مباحث.

13. مطالعه قبل از تدریس.

14. آسان گویی و روان گویی در اجرای برنامه.

15. تلفظ صحیح کلمات.

16. استفاده از روش مناسب تدریس.

17. شروع مناسب

18. میزان تسلط

19. تحرّک در حین تدریس

20. نگاه به همه مخاطبان

21. دسته بندی مناسب

22. داشتن متن

23. استفاده از تابلو

24. اعتماد به نفس

25. سؤال از مخاطبان

26. انتخاب سوژه متناسب با مخاطبان

27. تنوع در بیان مطالب

28. صدای رسا

29. خط مناسب

30. تیترهای مناسب

31. در نظر گرفتن سطح مخاطبان

32. شمرده صحبت کردن

33. کامل بودن مطلب

پی نوشت

 

[1] . بحارالانوار، ج 23، ص 259.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۵
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی