مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۸:۱۲ ق.ظ

دعاهای مستحبی در نماز

حضرت علی علیه السلام می فرماید: پیامبر ص «وقتی تکبیر می‏گفت و نماز را آغاز می‏کرد، می‏ فرمود:

«وجهتُ وجهی للذی فطرَ السماوات والارض حنیفا مسلما، وما أنا من المشرکین ان صلاتی ونسکی ومحیای ومماتی للّه‏ رب العالمین لا شریک له، وبذلک اُمرت، وأنا من المسلمین» از قول ابو نصر نقل شده که حضرت چنین گفته: وأنا أول المسلمین.

اللهم لا إله إلا أنت، أنت ربی وأنا عبدک، ظلمت نفسی، واعترفت بذنبی، فاغفر لی ذنوبی جمیعا، لا یغفر الذنوب إلا أنت، واهدنی لاحسن الاخلاق، لا یهدی لاحسنها، إلا أنت، واصرف عنی سیئتها لا یصرفُ عنی سیئتها إلا أنت، تبارکت وتعالیت، أستغفرک وأتوب الیک.

روی آوردم به سوی کسی که آسمانها و زمین را پدید آورده در حالی که موحد و مسلمانم و من از مشرکین نیستم، نماز و عبادت من و زندگی و مرگ من برای خدا پروردگار عالمیان است شریکی برای او نیست و به آن من دستور داده شدم و من اولین مسلمانم.

خدایا خدایی جز تو نیست تو پروردگار من و من بنده توام به خودم ستم کردم و اقرار به گناهم دارم همه گناهان مرا ببخش گناهان را جز تو نمی‏بخشد مرا به بهترین اخلاق هدایت کن که جز تو کسی نمی‏تواند به بهترین اخلاق هدایت کند و اخلاق بد را از من دور گردان که جز تو کسی نمی‏تواند از من آن را دور گرداند، تو خجسته و برتری طلب آمرزش از تو می‏کنم و به سوی تو توبه می‏نمایم.

و وقتی رکوع می‏ کرد، می‏ فرمود:

اللهم لک رکعت، وبک آمنت، ولک اسلمت، خشع لک سمعی وبصری ومخی وعظامی وعصبی.

خدایا برای تو رکوع کردم و به تو ایمان آوردم و تسلیم امر توام گوش و چشم و مخ و استخوان و اعصاب من برای تو خاشع و ترسان است.

و هنگامی که سر خود را بلند می‏کرد می‏فرمود:

سمع اللّه‏ُ لمن حمده، ربنا ولک الحمد مل‏ء السماوات والارض وما بینهما، ومل‏ء ما شئت من شیء بعدهُ.

خدایا شنید هر کسی را که او را سپاس گفت، پروردگارا سپاس تو را به اندازه تمام آسمانها و زمین و آنچه بین آنها است و به اندازه آنچه که بعدا به وجود خواهی آورد.

و وقتی سجده می‏کرد می‏فرمود:

اللهم لک سجدت، وبک آمنت، ولک أسلمت، سجد وجهی للذی خلقهُ فصوره فأحسنَ صوره، فشق سمعهُ وبصرهُ فتبارک اللّه‏ أحسنُ الخالقین.

خدایا برای تو سجده کردم وبه تو ایمان آوردم و برای تو اسلام آوردم صورت من کسی را سجده می کند که او را آفریده و سپس او را به بهترین صورت مصور کرد و او را شنونده و بینا قرار داد پس آفرین بر خدایی خدایی که بهترین خلق کننده است.

و وقتی از نماز فارغ می‏شد و سلام می‏گفت، می‏فرمود:

اللهم اغفر لی ما قدمتُ، وما أخرتُ، وما أسررت، وما أعلنت، وما أسرفت، وما أنت أعلم به منی، أنت المقدم، وأنت المؤخر، لا إله إلا أنت»[1].

خدایا گناهان گذشته و آینده‏ام را ببخش و گناهانی را که پنهانی انجام داده‏ام و آنهایی که آشکار بوده و آنچه را که اسراف نموده‏ام و آنچه را که تو بهتر از من تو می‏دانی چون اول و آخر تویی و خدایی جز تو نیست.

و این اذکار و ادعیه در نماز واجب نیست و مستحب است و رسول خدا کامل‏ترین نماز را می‏خواند و امامان طاهرین از ذریه او به او اقتدا می‏کردند و نمازشان مانند نماز جدشان مقرون به خشوع  خدا و بزرگداشت او بود.

 

[1]- محلی 4: 95-96. صحیح مسلم 1:215. مسند أبی عوانة 2:101.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۲۱
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی