مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۴۷ ق.ظ

احکام وضو..؟؟1

کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟

ج) در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

س: شخصى دست راستش را بر اثر شکستگى گچ گرفته‌اند لذا نمى‌تواند پاى راست و سر خود را مسح کند آیا مى‌تواند سر خود را با دست چپ و پاى راست را هم با دست چپ مسح کند یا این که باید نایب بگیرد؟

ج) اشکال ندارد با دست چپ مسح کند.‏

س: آیا مى‌شود با وضوى نماز صبح نماز ظهر را هم به جا آورد با توجه به اینکه نیت براى نماز صبح بوده است؟

ج) اگر وضو را باطل نکرده‌اید، اشکال ندارد.

س: اگر کسى احتمال بدهد یا یقین داشته باشد که در همراهى با یک گروه کوهنوردى، به جایى خواهد رسید که آبى براى طهارت و وضو پیدا نخواهد کرد و وقت نماز هم مى‏گذرد، آیا مى‌تواند به این برنامه کوهنوردى برود یا نباید برود؟ ضمنا این موضوع در اکثر برنامه‌هاى کوهنوردى، وجود دارد.

ج) اگر قبل از وقت نماز عازم کوهنوردى شود، اشکال ندارد و چنانچه در وقت نماز آب براى وضو پیدا نکند و با تیمم نماز بخواند، مانع ندارد.

س: وضویى که به نیّت قرآن گرفته شده است، آیا با این وضو مى‌‌شود قبل از خواندن قرآن، نماز خواند؟

ج) اشکال ندارد.

س: آیا شخص مسلوس و مبطون که براى نماز وضو یا تیمم گرفته، بعد از نماز تا زمانى که از او بول یا غائط خارج نشده مى‌‌تواند قرآن را مسح نماید؟

ج) تا زمانى که از او حدث سر نزده باشد، با همان تیمم، مسح قرآن کریم اشکال ندارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۳۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی