مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۰۰ ق.ظ

نقش ویتامین E در ورزشکاران چیه؟؟؟

از کشف ویتامین ای 74 سال می گذرد. پژوهشگران و دانشمندان هر روز نکات برجسته ای رادر رابطه با این ویتامین از نظر اپیدومولوژیک یا مطالعه علمی بیمای های همه گیر و تحقیقات بالینی کشف می کنند. در جوانی و حتی میان سالی بسیار ساده است که خود را فریب دهیم اما ما در دنیایی که مملو از آلودگیهای مواد شیمیایی، ترکیبات مصنوعی و شرایط استرس زا می باشند زندگی می کنیم که این می تواند تهدیدی برای دستگاه ایمنی ما باشد. در این دنیای جدید، سلامتی ما در معرض دشمنان بسیاری می باشد که بعضی از آنها را می توانیم کنترل کنیم و برخی دیگر از آنها را نمی توانیم و اگر در این فرآیند سهل انگاری به عمل آید ناگزیر خسارت جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.

بخش بهداشت و خدمات بشری آمریکا برآورد می کند که حدود 80 درصد از سرطانها مربوط به شیوه زندگی روزمره از جمله مواد غذایی است که مصرف می کنیم، هوایی که تنفس می کنیم، مکانها و جاهایی که در آنها زندگی و کار می کنیم و به اضطراب و تنش دامن می زنند. بنابراین بر ما است که همگام با تغییراتی که در شیوه زندگی توسط پژوهشگران داده می شود، دائما در بهینه کردن این شرایط بکوشیم و گام های مثبتی را جهت پیشگیری از بیماری ها برداریم.

ویتامین ای «E» در سال 1301 در دانشگاه کالیفرنیا کشف شد. در این زمان (به تصویر صفحه مراجعه شود) دانشمندان ویتامین های کشف شده را به طور الفبا طبقه بندی نمودند و این فاکتور جدید را ویتامین ای نام نهادند. تا سال 1312 این ویتامین از نظر ترکیب شیمیایی مشخص شد و به نام توکوفرول (Tocopherol -از دو کلمه یونانی به نام توکوس (Tokos) به معنی فرزند یا اولاد و فرین (Pherien) به معنی زائیدن-نامیده شد. بنابراین توکوفرول یا ویتامین ای «E» به مفهوم فرزندزایی می باشد. از آن موقع به بعد مردم اشتباها آن را به توانایی جنسی ارتباط می دهند. در سال 1310 پژوهشگران دریافتند که کمبود ویتامین ای سبب دیستروفی (dystrophy ) ماهیچه ای یا اختلال نقص تغذیه ماهیچه در خرگوش ها و موش های بزرگ شده است، همچنین کمبود ویتامین ای که منتهی به تراوش خون از مویرگ ها و خونریزی در مرغ ها شده است، توسط دانشمندان مطرح گردید.

ارتباط غشای یاخته با ویتامین ای «E»

وجود ویتامین ای را در تمامی یاخته های خود می توانیم بیابیم. در هر یک از پنجاه تریلیون[1] یاخته ها، ویتامین ای بخش کاملی از غشای سلول را تشکیل می دهد. غشای سلولی اولین خط دفاعی در برابر عوامل سمی و میکرو ارگانیزمها است که حاوی چربی ها، پروتئین ها، کربوهیدراتها و بسیار از مواد دیگر که در ساختار شیمیایی پیچیده آنها موجود است می باشد. هنگامی که غشای سلول تجزیه می شود. مسائل و مشکلات فاجعه انگیزی می تواند برای سلول به وجود آورد. بدین مفهوم که محتوی سلول به بیرون تراوش (به تصویر صفحه مراجعه شود) کرده و در نتیجه موجب مرگ سلول خواهد شد. و وظایف ویژه سلول می تواند به وسیلۀ اجزایی که به درون آن وارد می شوند و خارج می گردند و یا از دست داده می شود از قبیل علائم در طول یاخته های عصبی تغییر نماید. بنابراین این مواد سمی می توانند به درون یاخته وارد و به ماده ژنتیکی درون هسته حمله ور شوند. و احتمالا موجب جهش گشته که سرآغاز تومورهای سرطانی می باشد. ویتامین ای غشای سلول را از خطرات حملات رادیکالهای آزاد[2] و اکسایش های مخرب حفظ می کند. همچنین این ویتامین به طور قابل ملاحظه ای از اسیدهای چرب اشباع نشده مرکب (polyunsaturated oils) و از تمامی ترکیبات سلول محافظت می کند و به ویژه از یاخته های دستگاه عصبی.

ارتباط مصرف ویتامین ای «E» با ورزشکاران

هنگامی که دانشمندان متوجه عامل بازدارنده رادیکالهای آزاد و اکسایش های مخرب توسط ویتامین ای «E» شدند. دکتر آل تاپل (Altappel) می دانست که چون اسیدهای چرب اشباع نشده مرکب در غشای ریه ها اکسید می شوند، وی می تواند واکنش های اکسایشی را در فرآیند بازدم اندازه گیری نماید. در آن زمان این سؤال مطرح شد که چرا برخی از قهرمانان ورزش در تمرینات از حد اکثر ظرفیت و توانایی خود استفاده نمی کنند؟نتیجه کار که توسط مقدار مصرف اضافی از ویتامین از «E» به قهرمانان اندازه گیری شد و مشهود گردید که قهرمانان ورزش سطح حاصل از اکسایش را با دویدن حد اکثر توانایی های خود بر روی نوار متحرک با تردمیل (treadmill ) توسط دستگاه دمزن که به دهان آنها مربوط بود و گازهایی را که در هنگام بازدم برمی گرداندند، می توان بررسی نمود. سپس آنها را به دو گروه تقسیم نمود. گروه نخست مقدار 1200 واحد بین المللی یا 750 گرم از ویتامین ای را مصرف نمودند و به گروه دوم روزانه داروی بی اثر یا به اصطلاح دلخوش کنک داده شد. این آزمون در روی نوار متحرک به مدت 2 هفته تکرار گردید. نتیجه و حاصل اکسایش تا بیش از 50 درصد در گروهی که مقدار غنی شده از ویتامین ای را مصرف کرده بودند کاهش یافت. البته این فرآیند بستگی به میزان و حد اکثر توانی بود که در دویدن به کار گرفته بودند. این آزمون به سادگی ثابت نمود که ویتامین ای «E» می تواند غشای یاخته را از اکسایش محافظت نماید. از این پژوهش نکته ثابت می شود:

1-ویتامین ای از تخریب اکسایش غشای یاخته جلوگیری می نماید. 2- اشخاصی که با شدت ورزش می کنند به احتمال قوی بیش از اشخاص غیر ورزشکار نیاز به ویتامین ای دارند.

اشخاصی که از مواد غذایی پرچربی مانند سوسیس مصرف می نمایند، سیگاری ها و غذایی خود تجدید نظر نمایند.

هئیت مواد غذایی و تغذیه ایالات متحده آمریکا در فواصل معین توصیه جیره غذایی روزانه (RDA) را برای هر ویتامین و مواد معدنی برپایه میزان مورد نیاز جهت پیشگیری از نشانه های بالینی از کمبود مواد غذایی ارزیابی می نماید. با این حال بسیاری از پزشکان و متخصصین امر تغذیه و پژوهشگران معتقدند که توصیه جیره غذایی روزانه از سطوح مطلوب و بهینه سلامتی و بهداشت پائین تر است. بدین منظور به جدول زیر که به شاخص جیره غذایی مطلوب روزانه معروف است توجه شود.

جدول تأمین کننده منابع مناسب از ویتامین ای «E»

منابع و مآخذ:

-ویتامین ای و توکوفرولها (Tocopherols)، خوردن برای زندگی طولانی دکتر جیمز اسکالا(1993)

پیشگیری از خطرات سرطان(1992- 63 و 56)، مری کربنی لونسیتن، (1992).

پی نوشت ها

[1] تریلیون به معنی آمریکایی به کار رفته،در آمریکا تریلیون معادل میلیون میلیلون(/000/000/000/1000 ) است.

[2] رادیـکالهای آزاد:شـامل ملکولهای فعال است که (به تصویر صفحه مراجعه شود) می تواند موجب درهم شکستن و حمله زنجیره حیاتی اکسیژن شوند و نیز باعث تغییر در ANA و RAN (اسیدهای نـوکئیک کـه مسئولیت انتقال صفات ژنتیکی هـستند)در بـدن گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی