مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۱ دی ۱۳۹۷، ۰۸:۱۸ ق.ظ

مشورت

اهمیت مشورت بر کسی پوشیده نیست. تنها کسی که غنی و بی نیاز از همه چیز و از جمله مشورت است، خداوند متعال می باشد. او که گذشته و حال و آینده مخلوقان را یک جا می بیند و هستی برای او صفحه ای بیش نیست، محتاج به مشاوره با کسی در تشخیص مصلحت آینده نمی باشد.

یا أَیهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِی الْحَمِیدُ.[1]

ای مردم شما نیازمند به خداوند و او به تنهایی، بی نیاز از همه و قابل ستایش است.

و البته هر آن کس که با آن مبدأ ارتباط داشته باشد، به وسیله فیض او می تواند از سایر خلایق بی نیاز شود. و امّا دیگر انسان ها به مقتضای اینکه آدمی فقر محض است و یک ثانیه بعد را نمی تواند ببیند و نیازهای واقعی خود را نمی تواند به عیان درک کند، برای رسیدن به راه درست و مسیر دلخواه از مشورت با دیگران غنی و بی نیاز نیست و البته اگر مشورتش به نتیجه ای نرسید، می بایست با خالق عقول به مشاوره برخیزید و از او تبارک و تعالی، خیر خود را بطلبد.

قال رسول الله صلی اللَّه علیه و آله: مِنْ سَعادَةِ ابْنِ آدَمَ اسْتِخارَتُهُ اللَّهَ وَ رِضاهُ بِما قَضَی اللَّهُ وَ مِنْ شِقْوَةِ ابْنِ آدم تَرْکهُ اسْتِخارَةِ اللَّهِ وَ سَخَطُهُ بِما قَضَی اللَّهُ.[2]

از سعادت بنی آدم طلب خیر وی از خداوند و رضایت او به حکم الهی است، و از شقاوت وی ترک طلب خیر از خداوند و نپسندیدن حکم خداوند است.

اثرات مشورت

مشورت از جهات مختلف، منافع متعددی دارد، که به گوشه ای از آنها اشاره می شود.

1- مانع استبداد

یکی از عوامل سقوط اخلاقی «خودرأیی» است. انسان مستبد در آراء، که تنها نظر خویش را می پسندد و نظر خود را برخاسته از عقل کل معرفی می کند، از بسیاری از معاصی چون عجب و کبر و حسد، مصون و محفوظ نیست و بدان ها آلوده می باشد و البته عمل وی به دور از لغزش نیز نمی باشد.

قال علی علیه السلام: مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأیهِ زَلَّ.[3]

کسی که رأی خویش را بپسندد، خواهد لغزید.

مشورت، مانع استبداد در آراء شده و بر حالت خضوع و خشوع انسان در مقابل عقول دیگر می افزاید.

2- امداد الهی

مشورت، امداد الهی را در پی دارد، زیرا همیشه و همه جا، دست قدرت الهی، هدایت گر جماعت است و او جماعت مؤمنین را تنها نخواهد گذاشت. پیامبر خدا 9 بارها مردم را به جماعت می خواند و از تک روی منع می فرمود:

ایها النَّاسُ، عَلَیکمْ بِالْجَماعَةِ وَ ایاکمْ وَ الْفِرْقَةَ.[4]

ای مردم بر شما باد همراهی با جماعت و بپرهیزید از تفرقه و گوشه گیری.

و بسیار از وی شنیده شده است که می فرمود:

یدُ اللَّهِ مَعَ الْجَماعَةِ.[5]

دست قدرت خداوند با جماعت است.

3- احترام به غیر

مشورت نوعی احترام به شخصیت دیگران است، همین قدر از احترام موجب افزایش محبّت ها و جلای دوستی ها می شود. مؤمنی که مورد شور برادر دینی خود قرار می گیرد، اطمینانش به وی زیاد شده و نسبت به او نوعی آرامش خاطر را احساس می نماید و البته یکی از حقوق مؤمنین نسبت به هم، مشورت با یکدیگر می باشد.

4- هدایت به راه صلاح

مشورت، انسان را به طرف راه صلاح می کشاند، یا بدان نزدیک می نماید و یا حداقل از ضررهای ممکن و محتمل می کاهد.

قال رسول الله صلی اللَّه علیه و آله: ما مِنْ رَجُلٍ یشاوِرُ احَداً الّا هُدِی الَی الرُّشْدِ.[6]

کسی نیست که با دیگری مشورت کند مگر اینکه به سوی راه صحیح هدایت شود.

5- نتیجه ای مطلوب تر

معلوم است چند عقل اگر با هم جمع شوند و همه در یک موضوع فکر کنند، به نتیجه ای بیش از حاصل یک عقل عادی می رسند.

قال علی علیه السلام: مَنْ شاوَرَ ذَوَی الْعُقُولِ اسْتَضاءَ بِانْوارِ الْعُقُولِ.[7]

کسی که با عقلاء مشورت کند، به وسیله نور عقل های آنان روشنایی اخذ نموده است.

انسان با مشورت خود با دیگران، عقول آنها را به عقل خود اضافه کرده و علوم و تجارب آنان را اخذ می کند.

قال علی علیه السلام: حَقٌّ عَلَی الْعاقِلِ انْ یضیفَ الی رَأیهِ رَأْی الْعُقَلاءِ و یضُمَّ الی عِلْمِهِ عُلُومَ الْحُکماءِ.[8]

لازم است که عاقل، آراء عقلا را به رأی خود اضافه نماید و علوم حکماء را به علم خویش بیفزاید.

6- پشتوانه محکم

در کارهای زیربنایی و مهم و در دودلی ها و تردیدهای حاصله برای انسان، مشورت با دیگران و اعمال نظر مشورتی می تواند پشتوانه ای محکم باشد.

قال علی علیه السلام: لا مُظاهَرَةَ اوْثَقُ مِنَ الْمُشاوَرَةِ.[9]

پشتوانه ای محکم تر از مشاورت نیست.

و نیز فرموده است:

لا ظَهیرَ کالْمُشاوَرَةِ.[10]

هیچ پشتیبانی چون مشورت نیست.

7- مصونیت از عوارض ندامت

اگر انسان در کاری که در پیش گرفته به هدف دلخواه نرسد، خود را ملامت می نماید و این ملامت و سرزنش، عواقب جنبی خطرناکی برای روح و روان وی به دنبال دارد.

ملامت و سرزنش خود در امور دنیوی یکی از عمده علت های رواج خودکشی، خودخوری، افسردگی، حالت یأس و گوشه گیری می باشد.

حال اگر کسی در کارش مشورت نماید و به هدف نرسد، چون نرسیدن به هدف را، منحصراً نتیجه اعمال عقل خود نمی داند، لذا خود را ملامت نمی کند و یا حداقل کمتر سرزنش می نماید، و عاقبت سوء سرزنش هایش، او را تهدید نمی نماید.

قال علی علیه السلام: الْمُشاوَرَةُ راحَةٌ لَک وَ تَعَبٌ لِغَیرِک.[11]

مشورت برای تو مایه راحتی و برای غیر تو مایه رنج است.

بنابراین اگر بعد از مشورت موفّقیتی حاصل شد، از تمجید، چیزی کاسته نمی شود ولی اگر چنین نتیجه ای عاید نگردید، موجب ندامت و ملامت زیان آور نمی شود.

پی نوشت ها

[1] سوره فاطر، آیه 15.

[2] بحارالانوار، ج 77، ص 159.

[3] غررالحکم.

[4] کنزالعمال، 206.

[5] همان، 20241.

[6] تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 584.

[7] غررالحکم.

[8] همان.

[9] نهج ‏البلاغه، حکمت 109 به ترتیب فیض‏الاسلام و 113 ببه ترتیب صبحى صالح.

[10] همان، حکمت 51 به ترتیب فیض‏الاسلام و 54 به ترتیب صبحى‏صالح.

[11] غررالحکم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۱
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی