مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۳ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳ ق.ظ

فحش دهنده در آخرت

بهشت جای پاکان است و فاحش که زبان خود را آلوده نموده به آن وارد نمی شود. او باید به جائی رود که با زبانش تناسب داشته باشد.

قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:

«الْجَنَّةُ حَرامٌ عَلی کلِّ فاحِشٍ انْ یدْخُلَها»[1]

بهشت بر هر ناسزاگوئی حرام است که در او وارد شود.

و نیز فرموده است:

«انّ اللَّه حَرَّم الْجَنَّةَ عَلی کلِّ فاحِشٍ، بَذِی، قَلیلِ الْحَیاءِ لایبالی ما قالَ وَلا ما قیلَ لَهُ»[2]

خداوند بهشت را حرام نموده بر فحاش بی آبرو و کم شرمی که با کسی از آنچه می گوید و به وی گفته می شود ابائی ندارد.

و امام صادق علیه السلام می فرماید:

«مَنْ خافَ النّاسُ لِسانَهُ فَهُوَ فِی النَّارِ»[3]

کسی که مردم از زبانش بترسند در آتش است.

آن حضرت دوستی داشت که همیشه باوی بود و او را رها نمی کرد. روزی در بازار کفاشها، امام علیه السلام و دوستش در حال گذر بودند و غلام دوستش که اهل «سند» بود در پی ارباب خویش می آمد.

او برگشت تا غلام خود را برای انجام کاری صدا زند ولی او را ندید، بار دوم و سوم نیز سر برگرداند ولی او را مشاهده ننمود. بار چهارم چون چشمش به غلام خود افتاد، گفت: ای زنازاده کجا بودی؟

حضرت صادق علیه السلام دست مبارک خود را بلند کرد و به پیشانی خود زد و فرمود:

سبحان اللَّه، مادرش را به زنا متهم می کنی؟ خیال کردم با تقوا هستی ولی نه، چنین نیستی. عرض کرد: قربانت شوم مادرش اهل «سند» و مشرک است. حضرت فرمودند: مگر ندانستی که هر ملتی نکاحی دارند؟ از من دور شو. اصحاب در پی آن واقعه هرگز امام را با وی ندیدند.[4]

«سماعه» از اصحاب امام صادق علیه السلام می گوید: بر امام علیه السلام وارد شدم، آقا در آغاز سخنش بمن فرمود: این چه بود که بین تو و شتردارت اتفاق افتاد؟ مبادا دشنام گو و بد زبان و لعنت کننده باشی. عرض کردم: ولی او به من ستم کرد. حضرت فرمود: اگر او به تو ستم کرده، تو از او سر افتادی، این حرکت از کردار من نیست، من به شیعیانم چنین دستوری نمی دهم، از پروردگارت آمرزش بخواه و به آن باز نگرد، گفتم:

استغفار می کنم و باز نمی گردم.[5]

پی نوشت ها

[1] کنز العمال- 8085.

[2] بحار الانوار- جلد 79- صفحه 112.

[3] بحار الانوار- جلد 75- صفحه 283.

[4] اصول کافى- جلد 2- صفحه 324؛ سند در لغت فارسى و عربى به معناى حرام زاده آمده است و در عربى به «هند» نیز اطلاق شده است.

[5] اصول کافى- جلد 2- صفحه 326.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۳
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی