مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۷، ۰۷:۳۷ ق.ظ

خانه تکانی بدن

اسلام ((روزه گرفتن )) و امساک از خوردن و آشامیدن را به مدت یک ماه در سال، برای هر فرد بالغی که عذر شرعی نداشته باشد، لازم و واجب می داند. روزه گرفتن نیز، همانند تغذیه صحیح و کامل، برای بدن مفید و لازم است. هیچ ورزش کاری حق ندارد به بهانه این که می خواهد ورزش کند، روزه واجب را ترک نماید، در تفسیر نمونه، بحثی تحت عنوان ((اثر بهداشتی و درمانی روزه )) آمده است، که از نظر گرامی شما عزیزان می گذرد:

در طب امروز و همچنین طب قدیم، اثر معجزه آسای ((امساک )) در درمان انواع بیماری ها به ثبوت رسیده و قابل انکار نیست. کم تر طبیبی است که در نوشته های خود اشاره ای به این حقیقت نکرده باشد، زیرا می دانیم عامل بسیاری از بیماری ها، زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است. چون مواد اضافی، جذب نشده به صورت چربی های مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا چربی و قند اضافی در خون باقی می ماند. این مواد اضافی در لابه لای عضلات بدن، در واقع لجن زارهای متعفنی برای پرورش انواع میکروب بیماری های عفونی است، و در این حال بهترین راه برای مبارزه با این بیماری ها، نابود کردن این لجن زارها از طریق امساک و روزه است!

روزه، زباله ها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را می سوزاند، و در واقع بدن را ((خانه تکانی )) می کند.

به علاوه، یک نوع استراحت قابل ملاحظه برای دستگاه های گوارشی و عامل مؤ ثری برای سرویس کردن آن هاست، و با توجه به این کار این دستگاه از حساس ترین دستگاههای بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است، این استراحت برای آن ها نهایت لزوم را دارد.

بدیهی است شخص روزه دار طبق دستور اسلام به هنگام ((افطار)) و ((سحر)) نباید در غذا افراط و زیاده روی کند، تا از این اثر بهداشتی نتیجه کامل بگیرد، در غیر این صورت، ممکن است نتیجه بر عکس شود.

((الکسی سوفورین ))، دانشمند روسی، در کتاب خود می نویسد:

((درمان از طریق روزه فایده ویژه ای برای درمان کم خونی، ضعف روده ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل های خارجی و داخلی، سل، اسکلیروز، روماتیسم، نقرس، استسقا، نوراستنی، عرق النسا، خراز (ریختگی پوست )، بیماری های چشم، مرض قند، بیماری های جلدی، بیماری های کلیه، کبد و بیماری های دیگر دارد.

معالجه از طریق امساک، اختصاص به بیماری های فوق ندارد، بلکه بیماری هایی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلول های جسم آمیخته شده، همانند: سرطان، سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا می بخشد!))

در حدیث معروفی، پیامبر اسلام (ص ) می فرماید:

((صوموا تصحوا؛

روزه بگیرید، تا سالم شوید. ))

و در حدیث معروف دیگر نیز، از پیغمبر (ص ) رسیده است:

المعده بیت کل داء و الحمیه راس کل دواء؛ [1]

معده، خانه تمام دردهاست و امساک بالاترین داروها.[2]

پی نوشت:

 

[1] همان، ج 62، ص 290.

[2] تفسیر نمونه، ج 1، ص 631- 633-

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۲
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی