مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۰۷:۵۹ ق.ظ

چرا چهل سال ایستادگی؟؟؟

قرآن کریم می فرماید: أَ لَمْ تَرَ کَیْف ضرَب اللَّهُ مَثَلاً کلِمَةً طیِّبَةً کَشجَرَةٍ طیِّبَةٍ أَصلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فی السمَاءِ تُؤْتی أُکلَهَا کلَّ حِینِ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَ یَضرِب اللَّهُ الاَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکرُونَ (ابراهیم 24-25)

اندیشه سیاسی و کلامی شیعه در کیفیت هدایت جامعه تا روز قیامت بر نظام امامت استوار گردیده است و در مکتب اهل بیت علیهم السلام، امامت، استمرار نبوت بوده و امامان معصوم علیهم السلام تمام شؤونات پیغمبر صلی الله علیه و آله غیر از شأن نبوت و حامل شریعت بودن، را دارند و به مقتضای "النبی اولی بالمؤمنین من انفسم" همانند آن حضرت بر همگان ولایت مطلق دارند و بر این اساس مشروعیت هرگونه تصرفات ولائی و حکومتی سائرین، منوط به تأیید و اذن امام است و از این رهگذر است که مسئله رهبری جامعه در زمان غیبت، موطن خود را در ساختار نیابت فقها پیدا کرده و بدین ترتیب جایگاه ولایت فقیه در نظام سیاسی جوامع اسلامی نقش می بندد بدین معنا که در زمان غیبت اگر چه مردم از حضور ظاهری معصوم و ویژگی های انحصاری او محروم اند، اما با تعیین و تأیید نواب عام از سوی خود معصوم علیه السلام،  اذن ولایت و رهبری و تصرف در امور دینی و سیاسی جامعه به فقهای جامع الشرایط اعطا شده است تا در ساختار نیابت از امام، به رهبری جامعه و تدبیر امور بپردازند.

به لطف خدا مفتخریم که انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی برخاسته از همین اصل بنیادین ولایت فقیه است. انقلاب ماندگار ما مصداق بارز «شجرة طیبة اصلها ثابت و فرعها فی السماء توتی اکلها کل حین باذن ربها» است و راز ماندگاری آن هم، در ایمان و  اتکای به خداست که به دست با کفایت مردی الهی یعنی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه، بنیان گذاری گردید و در سایه همین اسلامی بودن و رهبری عالمانه، خالصانه و مقتدرانه و در عین حال مردمی این بزرگ مرد بود که توانست مرزها را در نوردیده و در اعماق وجود میلیون ها انسان حق طلب جای بگیرد و آنها را به سوی توحید و کمال مطلق رهنمون سازد و به لطف خدا این شجره طیبه، در سایه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری همچنان مقتدرانه به حرکت خویش ادامه دهد که تفصیل این حقیقت را می توان در حرکت رو به جلو و دستاوردهای بلند آن به نظاره نشست.

تحقق انقلاب اسلامی ایران به دست توانا و نفس مسیحایی بزرگ رهبر تاریخ معاصر، حضرت امام خمینی ـ رحمه الله علیه ـ برخاسته از همین اصل بنیادین ولایت فقیه و هدیه ای الهی به ملت مسلمان ایران بود که به میمنت آن، این ملت شریف، راه رشد و سعادت را باز یافت و ارتقاء در عرصه های مختلف معنوی و علمی را سرلوحه عملکرد خویش قرار داد.

این انقلاب الهی که برگرفته از مکتب اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام است و با آموزه های دینی برگرفته از کتاب و سنت ساختار سازی شده است در بردارنده سه مشخصه اصلی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است به گونه ای که در هیچ جای جهان، انقلاب اسلامی ایران بدون این سه مشخصه شناخته شده نیست و فرموده مقام معظم رهبری که این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست، مؤید این حقیقت است و بدیهی است این درک جهانی از انقلاب اسلامی ایران، خود کاشف از واقعیت ملموس حضور آن در عرصه های بین المللی و صدور آن به جهانیان است، چرا که این موهبت خداوندی هر چند بر ملت شریف ایران نازل شد، اما ماهیتی فرازمانی و منطقه ای داشت و همین امر باعث شد تا بازتاب های جهانی آن، جغرافیای جهان را در نوردیده و تشنگان حقیقت را از زلال معنویت خویش سیراب ساخته و به دفاع از مظلومان عالم بپردازد.

اکنون در آستانه چهلمین سالروز انقلاب شکوهمند اسلامی هستیم؛ انقلابی که با تجربه چهل سال شکوه و اقتدار، خود را در جهان معاصر به عنوان «انقلاب ماندگار» به اثبات رسانده است. انقلابی که تصویرگر چهل سال مقاومت، پایداری و ماندگاری است. انقلابی که با همه انقلاب های شناخته شده رایج تفاوت جوهری داشته و برخاسته از اسلام جامع و ناب محمدی است. انقلابی که با ورود در دهه پنجم بار مسئولیت را بر دوش دوستداران، بسی سنگین تر می نماید. چرا که مسئولیت، تابع اهمیت و ارزش است و هر امری از ارزش والاتری برخوردار باشد، مسئولیت حفظ آن نیز سنگین تر خواهد بود و امروز که به لطف الهی، در مسیر انقلاب به دهه پنجم رسیده ایم، تحقق ارزش های انقلاب و حفظ مقتدرانه آن، با توجه به واکاوی بایدها و نبایدهای آن، بر عهده هر فرد انقلابی در هر موقعیت و منزلتی بوده و  از مسئولیت های پر اهمیت دینی به شمار می رود.

               

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۲۰
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی