مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۰۸:۴۸ ق.ظ

احادیثی درباره همسرداری

احادیثی درباره همسرداری

اظهار محبت بیشتر به همسر، نشانه ایمان بیشتر

1- پیامبرخدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: «کلّما ازداد العبد ایماناً ازداد حبّاً للنساء؛ هر چه ایمان بنده زیاد شود، محبت وی به زن ها نیز زیاد می شود. »(1)

2- امام صادق علیه السلام می فرمایند: «کلّ مَن اشتدّ لنا حبّاً اشتد للنساء حبّاً؛ هر کس بیشتر دوستدار ما (خاندان عصمت و طهارت) باشد، به زن ها (همسرش) نیز بیشتر دوستی می کند. »(2)

مدارا با همسر

3- حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: «فَدارِها علی کل حال واحسن الصحبة لها فیصفو عیشُک؛ همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود. »(3)

از تکبر و خشونت بپرهیز

4- پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: «خیر الرجال من امتی الذین لایتطاولون علی اهلیهم و یحنون علیهم ولا یظلمونهم؛ بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند. »(4)

سیلی، هرگز!

5- پیامبرخدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: «فایّ رجل لطم امراته لطمة، امرالله عزوجل مالک خازن النیران فیلطمه علی حرّ وجهه سبعین لطمة فی نار جهنم؛ هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور می دهد تا در آتش جهنم هفتاد سیلی بر صورت او بزند. »(5)

خوب شوهرداری کردن

6- امام علی(علیه السلام) می فرماید: «جهاد المرأة حُسن التبعّل؛ جهاد زن، نیکوشوهرداری کردن است. »(6)

تامین سعادت دینی و دنیایی همسر

7- پیامبرخدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: «للمرأة علی زوجها ان یشبع بطنها، و یکسو ظهرها، ویعلّمها الصلاة والصوم والزکاة ان کان فی مالها حق، ولاتخالفه فی ذلک؛ حق زن بر شوهرش این است که او را سیر کند، لباس بپوشاند، نماز و روزه و زکات را - اگر در مال زن حق زکاتی است - به او یاد دهد، و زن نیز در این کارها با او مخالفت نورزد. »(7)

این هم جهاد در راه خداست

8- امام رضا علیه السلام می فرمایند: «الکادّ علی عیاله من حِلّ کالمجاهد فی سبیل الله؛ کسی که از راه حلال برای تامین رفاه خانواده اش تلاش می کند، همچون مجاهدی است که در راه خدا جهاد می کند. »(8)

هدیه برای همسر

9- پیامبرخدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: «من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج. . . ؛ هر کس به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد و ببرد، [پاداش او] مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه می برد. »(9)

تأمین معاش زندگی

10- امام صادق علیه السلام فرمودند: «. . . ولاتکون فاکهة عامة الا اطعم عیاله منها ولایدع ان یکون للعید عندهم فضل فی الطعام وان یسنی لهم فی ذلک شیء ما لم یسن لهم فی سائر الایام؛ . . . هر میوه ای که همه مردم از آن می خورند، باید به خانواده اش بخوراند و در روزهای عید خوراک آنان را افزایش دهد، و چیزهایی برای آنان فراهم کند که در روزهای دیگر فراهم نمی کرده است. »(11)

تهمت و سوء ظن هرگز

11- امام صادق علیه السلام می فرمایند: «لا تقذفوا نساءکم فان فی قذفهنّ ندامة طویلة وعقوبة شدیدة؛ به زنان خود تهمت نزنید [و نسبت ناروا ندهید]، زیرا در این کار، [برای شما] پشیمانی طولانی و کیفر سختی خواهد بود. »(12)

بهترین زنان

12- امام صادق علیه السلام می فرمایند: «خیر نساءکم الطیبة الریح الطیبة الطبیخ التی اذا انفقت انفقت بمعروف وان امسکت امسکت بمعروف فتلک عامل من عُمّال الله وعامل الله لایُخیب ولایُندم؛ بهترین زنان شما زنی است که دارای بویی خوش و دست پختی خوب باشد. هنگامی که خرج می کند، بجا خرج کند، و هنگامی که خرج نمی کند بجا از خرج کردن خودداری ورزد. چنین زنی کارگزاری از کارگزاران خداست و کارگزار خدا نه ناامید می شود و نه پشیمان. »(13)

آرایش فقط برای شوهر

13- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: «انّ مِن خیر نساءکم. . . المتبرّجة من زوجها الحصان عن غیره؛ بهترین زنان شما آن زنی است که برای شوهرش آرایش و زینت می کند، اما از بیگانگان خود را می پوشاند. »(14)

سپاسگزاری از همسر

14- امام صادق علیه السلام می فرمایند: «خیر نساءکم التی إن اُعطِیت شَکرت وإن مُنِعت رَضیَت؛ بهترین زنان شما آن زنی است که چون به او چیزی داده شود، سپاسگزاری کند و اگر به او چیزی داده نشود راضی باشد. »(15)

___________________________

پی نوشت:

1) بحار الانوار، ج 103، ص 228-

2) همان، ج 103، ص 227-

3) مکارم الاخلاق، ص 218-

4) همان، ص 216-

5) مستدرک الوسائل، ج 14، ص 250.

6) کلمات قصار نهج البلاغه، شماره ۱۳۶.

7) مستدرک الوسائل، ج 14، ص 243-

8) بحارالانوار، ج 104، ص 72-

9) وسائل الشیعة، ج 15، ص 227-

10) همان، ج 15، ص 227-

11) بحارالانوار، ج 103، ص 249-

12) وسائل الشیعة، ج 14، ص 15-

13) بحارالانوار، ج 103، ص 235-

14) همان، ج 103، ص 239-

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۱۱
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی