مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۰۹:۰۰ ق.ظ

کدام شب لیله الرغائب است ؟؟؟

لیله الرغائب
سوال

با توجه به اینکه لیله الرغائب، اولین شب جمعه ماه رجب است، در صورتی که روز جمعه اول ماه رجب باشد لیله الرغائب کدام شب خواهد بود؟

پاسخ

همانطور که مستحضرید گفته شده است که اولین شب جمعه ماه رجب، لیلة الرغائب است که در مفاتیح اعمالی برای آن ذکر شده از جمله روزه گرفتن اولین پنجشنبه ماه رجب.

اما از طرفی ماه رجب امسال، اولین جمعه اش، روز اول ماه رجب است و طبیعتا پنجشنبه، روز آخر ماه جمادی الثانی است و جزو ماه رجب نیست. در حالی که شیخ عباس قمی در اعمال لیلة‌الرغائب (اولین شب جمعه ماه رجب) میفرماید اولین پنجشنبه ماه رجب را روزه بدار.

بنابراین در شب لیلة الرغائب امسال بین پنجشنبه اول ماه یا پنجشنبه هفته بعد، برخی دچار تردید شده اند. آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتبا المراقبات خود که در مورد اعمال ماه های قمری نوشته است در اعمال مربوط به ماه رجب، در این باره این گونه می نویسد: 

« اگر اتفاقا روز اول ماه رجب، جمعه باشد، عمل مذکور با عمل شب رغائب تطبیق نمی‌کند. عمل به روایت در صورتی است که روز اول ماه جمعه نباشد و اگر رو اول، جمعه باشد عمل لیلة الرغائب را باید برای شب جمعه بعد گذاشت...»

بر این اساس، طبق نظر ایشان، لیله الرغائب، شب جمعه هفته بعد خواهد بود.

لازم به ذکر است که شب اول ماه رجب، نیز فضیلت خاص خودش را دارد و کسانی که می خواهند از برکات این شب بهره مند شوند می توانند برای اطلاع از اعمال این شب، به مفاتیح مراجعه کنند

 

کلمات کلیدی:
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۱۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی