مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۲۱ ق.ظ

پاسبان فرهنگ شیعه کیست؟؟؟

زندگی نامه شیخ کلینی(ره)

شیخ محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی در زمره بزرگانی است که در عهد امامت امام یازدهم(ع)در قریه ای به نام کلین واقع در 38 کیلومتری جنوب غربی شهر ری چشم به جهان گشود. وی از بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری به شمار می رود. شیخ کلینی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی برای پیمودن مدارج کمال انسانی شافعی، حنفی و شیعی به ارائه آرا و نظرات خود می پرداختند. شیخ نیز ضمن ادامه تحصیلات خود با عقاید مذاهب و گرایش ها و ماهیت برخی حرکت های ضد شیعی آشنا شد. شیخ در زمانه ای که احادیث و روایات با بحران جدی مواجه شده بود تصمیم گرفت برای سالم و دورماندن احادیث شیعه از هرگونه تحریفی شهر ری را که دوستداران مکتب علوی به تازگی در آن به قدرت رسیده بودند رها کرده و به قم مهاجرت کند. شیخ در روزگاری به قم رفت که مصادف با حاکمیت سیاسی و دینی مردان باتقوایی بود که از ارادتمندان خاندان اهل بیت(ع) بودند. از جمله این بزرگان می توان به احمد بن محمد بن عیسی اشعری، احمد بن ادریس قمی معروف به معلم و عبد اللّه بن جعفر حمیری اشاره کرد که کلینی مشتاقانه از علم و فضیلت آنان بهره برد. او نخستین کسی است که در دوره اسلامی به لقب«ثقه الاسلام»مفتخر شده است. ثقه الاسلام با چهار سفیر و نماینده خاص حضرت امام زمان(عج) که در طول غیبت صغری 69 سال رابط بین آن حضرت و شیعیان بودند، هم عصر بود. کتاب الکافی یکی از مهم ترین و معتبرترین کتب حدیثی شیعه و ماندگارترین اثر ثقه الاسلام کلینی است. این کتاب دارای 34 رساله و 326 باب است و در 3 بخش اصول، فروع و روضه تنظیم شده است. کلینی اولین کسی است که اخبار را تقسیم بندی کرد و الکافی وی نخستین کتاب از کتب اربعه شیعه است که بنابر قول بزرگان شیعه دارای 15 هزار و 176 حدیث است. عنوان های اصلی این کتاب شامل العقل و الجهل، فضل العلم، التوحید، الحجه، الایمان و الکفر، الدعاء، فضل القرآن و العشره است. کلینی سرانجام پس از سال ها تلاش در راه ثبت احادیث و روایات در سال 328 یا 329 هجری در بغداد وفات کرد و در باب الکوفه بغداد به خاک سپرده شد. (خردنامه همشهری » تیر 1387 - شماره 27)

ثقة الاسلام کلینی

آفتاب حدیث

شخصیت و حیات کلینی

خاطرات ماندگار

تالیفات شیخ کلینی(ره)

1- کتاب «رسائل الائمة» - درود بر آنان - که سید - بن طاووس مطالبی از آن را در کتاب «کشف المحجة» آورده است.

2- کتاب «الرد علی القرامطة».

3- کتاب «ما قیل فی الائمة من الشعر».

4- کتاب «الرجال».

5- کتاب «تعبیر الرؤیا».

6- کتاب «الکافی» .علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در کتاب «الذریعة »، ج 17، ص 245 به توصیف کتاب «الکافی» پرداخته و چنین گفته است:

این کتاب یکی از مهمترین کتابهای چهارگانه است که مبتنی بر اصول قابل اعتماد است و کتابی همانند آن در نقل و روایت احادیث از پیامبر اکرم و امامان - درود خدا بر آنان - به رشته تحریر در نیامده است.

این کتاب مشتمل برسی و چهار رساله و سیصد و بیست و شش باب است که شیخ کلینی آن را در دوران غیبت صغرای امام زمان - درود بر وی - در طول مدت بیست سال تالیف کرده است.

کتاب مذکور دارای سه بخش است:

1- اصول کافی 2- فروغ کافی 3- روضه کافی

کتابهای چهارگانه شیعه

کتب حدیث معروف شیعه و مؤلفان آنها

نخستین مجموعه کامل از احادیث شیعه

سیری در اسناد احادیث کافی

الروضه

النوادر اشعری مصدر حدیثی الکافی کلینی

کلینی از نگاه دیگران

نجاشی می گوید: او در زمان خود، شیخ و پیشوای شیعه بود در ری، و حدیث را از همه بیشتر ضبط کرده و بیشتر از همه مورد اعتماد است.

ابن طاووس حلی می گوید: توثیق و امانت کلینی مورد اتفاق همگان است.

ابن اثیر صاحب کتاب الکامل فی التاریخ می گوید: او به فرقه امامیه در قرن سوم هجری زندگی تازه ای بخشید و پیشوا و عالم بزرگ و فاضل و مشهور در آن مذهب است.

ابن حجر عسقلانی می گوید: کلینی از رؤسا فضلاء شیعه است در ایام مقتدر عباسی.

ملا محمد تقی مجلسی می گوید: حق این است که در میان علماء شیعه مانند کلینی نیامده است، و هر که در اخبار و ترتیب کتاب او دقت کند درمی یابد که او از جانب خداوند تباک و تعالی مؤید بوده است.

شیخ کلینی

جایگاه علمی و مذهبی کلینی در میان امامیه

پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره بین المللی کلینی(ره)

دیدار کمیته علمی کنگره بین المللی کلینی(ره)، با ایات عظام

پژوهش 20 ساله (گفت وگو با آیت الله استادی درباره کلینی و «الکافی»)

پیوند عقل و دین در «الکافی»

معرفی کتاب و پایان نامه

خورشید ری

سیرت کلینی

قرآن در روایات کافی

شیخ کلینی و کتاب کافی

روش شناسی کلینی در کافی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۱۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی