روزه در کنار نماز از اهمیت ویژه ای برخوردار است علاوه بر اینکه روزه داری، نوعی اطاعت و فرمانبرداری از امر الهی است در سلامت جسمی انسان نیز تاثیر گذار است رسول_خدا صلی الله علیه و آله برای هر چیزی زکاتی است زکات بدنها، روزه است ( الکافی، ج۴، ص62)

 از طرفی موجب رشد روحی و معنوی وی نیز می شود پیامبر اکرم در این باره می فرماید:

اگر بنده (خدا) می دانست که در ماه_رمضان چیست (چه برکتی وجود دارد)، دوست می داشت که تمام سال، رمضان باشد (بحارالانوار ، جلد ۹۳، صفحه 346) و امام صادق (ع) در این باره می فرماید: هر کس یک روز ماه_رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا می شود(من لایحضره الفقیه ج 2، ص 118)

خداوند متعال درحدیث قدسی می فرماید

ای احمد! هیچ عبادتی نزد من محبوب تر از خاموشی و روزه نیست؛ پس اگر کسی روزه بگیرد ولی مراقب زبان خود نباشد، مانند کسی است که به نماز بایستد ولی در آن قرائت نداشته باشد بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۲۹

امام باقر علیه السّلام فرموده اند:

هر کس ماه_رمضان بر او وارد شود و روزهایش را روزه بدارد و پاسی از شب را به نیایش برخیزد و زبانش را نگهدارد و چشم خود از حرام بربندد و آزار به کسی نرساند، مثل روز تولد از مادر از گناه پاکیزه می شود. گفتم: چه حدیث خوبی! فرمودند:چه شرایط دشواری!

اصول_کافی، ج 2، ص

امام_رضا علیه السلام می فرماید: ماه رمضان مثل سایر ماهها نیست؛ زمانی که به شما رو می آورد با برکت و رحمت می آید و آنگاه که شما را ترک می کند، با بخشش گناهان می رود. (عیون_أخبار_الرضا علیه السلام ج ۱ ص 293)

روزه داری آدابی دارد که رعایت آن ها در بیشتر ششدن اجر و ثواب و آثار روزه داری موثر تر است. از امام باقر علیه السلام نقل شده است که در رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن،مگر اینکه همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی،با ایشان مخالفت نکن ابتدا افطار کن و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان

راوی می پرسد: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟!

حضرت می فرماید: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز

پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است.

سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است (وسائلالشیعه ج 10 ص 150

از جمله مواردی که در بین خانواد ها معمول هست روزه داری کودکان است. گرچه روزه تا رسیدن به سن بلوغ بر ایشان واجب نیست اما برخی کودکان به تبعیت از والدین دوست دارند روزه بگیرند و یا وانمود می کنند که روزه هستند. ضمن اینکه بد نیست که قبل از سن بلوغ کودکان کم کم به روزه داری عادت کنند کما اینکه به خواندن نماز نیز باید عادت کنند. در فرهنگ دینی ما اصطلاحی است به نام روزه کله گنجشکی.

روزه کله گنجشکی منشا روایی دارد امام باقر علیه السلام می فرماید: ما پسران خود را وقتی هفت ساله اند، تکلیف به روزه گرفتن می کنیم، به اندازه ای که توان دارند، تا به روزه عادت کنند، ولی شما پسرانتان را وقتی نه ساله شدند، به اندازه ای که توان دارند، تکلیف کنید و زمانی که تشنگی بر آنان چیره شد، افطار کنند. الکافی،ج۳، ص 409

یعنی لازم نیست تا زمان اذان مغرب صبر کنند بلکه تا آنجا که توان و اراده داشتند تمرین روزه داری بکنند و بعد افطار کنند تا به مرور برای انجام تکلیف روزه داری آماده شوند.

از جمله دیگر آداب و رسومی که در ماه مبارک رمضان هست اطعام مومنین است. امام صادق علیه السلام می فرماید:

هر مؤمنی که در شب ماه رمضان به برادر مؤمنش غذا بدهد، خداوند به خاطر این عمل برای او مانند پاداش کسی می نویسد که سی بردهٔ مؤمن را آزاد کرده است، و به خاطر این عمل نزد خداوند یک دعای مستجاب خواهد داشت.(ثواب الاعمال ص 263)

یا ا امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس روزه داری را افطار دهـد، برای او هم مثل اجر روزه دار است.(الکافی، ج۴، ص۶۸)