مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۹ ق.ظ

علت آغاز کارها با نام خدا

علت آغاز کارها با نام خدا

بسم الله الرحمن الرحیم

     کارهای خود راچگونه شروع کنیم؟ از کجا شروع کنیم؟ آیا قبلا هر بار شروع کرده ایم به نتیجه رسیده ایم؟ با چه روحیه و فکر و برنامه و نیتی شروع کنیم؟  چرا بعضی از شروع های ما به نتیجه نمیرسند ؟ اشکالاتی که در شروع داریم کدام است؟ قبل از شروع یک عمل چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) : (کُلُ امرٍ ذی بالٍ لَمْ یُبْدَاءْ بِبِسْمِ الله فَهُوَ اَبْتَرٌ) هر امر مهمی که با نام خدا آغار نگردد، ناتمام است.

پیام بسم اللّه:

نشان خدا در                          رفتار

نشان خدا در                          احساس

نشان خدا در                          عمل

نشان خدا در                          بینش و نگرش

کاری که با نشان خدا همراه است:                

 1- استمرار دارد.              2- عاشقانه است.                        3- حکیمانه است.                                 4 - عادلانه است.               5- با بخشش همراه است.              6- منظم و با تدبیر است.                        7 - قوی و پر قدرت            8- زیبا و لذت بخش است.             9-امیدبخش و آرام بخش است.                10- با سلامت و امنیت همراه است.        11- حق مدار است       12- با اشتیاق است.

13- با علم و معرفت همراه است           14- با تعهد همراه است      15- با نشاط و شادی همراه است.                                       

16- پاک و پاکیزه است.                      17- نورانی و شفا ف است.               18- با عظمت است.

19- با عزت همراه است.                    20- با خلاقیت همراه است.  

21- با خلوص نیت و صفا همراه است.     22- با اطمینان کامل و احساس حضور در پیشگاه خدا همراه است.

آیا واقعا کارهای ما با نشان خدا همراه است؟آیا باور داریم اگر کاری با نام خدا شروع شود، این همه برکت و اثر مثبت دارد؟به نظر شما چگونه می توانیم نام خدا و یاد او و نشان او را قبل از عمل و حین عمل و بعد از عمل، در کارهایمان وارد کنیم؟

بسم الله نوعی معامله جدی با خداست. بسم الله یک جریان فکری، روحی، روانی است که جهت گیری کلی ما را مشخص می کند.بسم الله نوعی واسپاری نتایج به حکمت خداست.بسم الله نوعی تسلیم و توکل است.

بسم الله قبل از عمل:

باعث انتخاب بهتر و زیباتر می شود.باعث دقت بیشتر و سازمان فکری می شود.باعث افزایش و خلوص انگیزه و نیت می شود.باعث افزایش اشتیاق و امید و نشاط  می شود.

کسی که با بسم الله  شروع می کند: در واقع تصمیم گرفته است که یک انتخاب عالمانه و عاقلانه و عاشقانه داشته باشد چون می خواهد حاصل نعمت ها و امکانات خدا دادی  را در یک لحظه به خدا، هدیه دهد.

بنابراین بهترین کار را دریک  لحظه  انتخاب می کند. بسم الله قدرت گزینش و انتخاب می دهد.یعنی اولویت بندی را در زندگی وارد می کند.

بسم الله یعنی مدیریت زمان، مدیریت فرصت ها، مدیریت نعمت ها ، مدیریت امکانات ، مدیریت اندیشه ها

بسم الله مدیریت ما را بر خودمان – افکارمان – رفتارمان – عمرمان - احساساتمان – عواطف و هیجاناتمان-

جهت گیری هایمان افزایش می دهد.

رویکرد کاربردی بسم الله قبل از عمل: انتخاب بهترین عمل در یک لحظه

بهترین عمل در لحظه کدام است؟

عملی که با توجه به ارزش ها و عقیده هایمان ما را یک قدم به هدف هایمان نزدیک می کند.

اگر همیشه این سؤال مهم را در یک لحظه از خودمان سؤال کنیم قطعا به انتخاب های بهتر و اولویت بندی مناسب تر خواهیم رسید.

سؤال

آیا این کار بهترین کار در این لحظه است؟

آیا این جمله بهترین جمله ممکن است؟

آیا این انتخاب بهترین انتخاب ممکن است؟

چون می خواهیم کارمان را به عنوان یک شکر و یک سپاسگذاری عاشقانه به خداوند هدیه دهیم پس باید بهترین            باشد.

آیا باور داریم؟ آیا باور داریم اگر همیشه به  بهترین ها فکر کنیم و به آن ها عمل کنیم زندگی ما شاهد تغییرات و تحولات معنوی جدی خواهد شد؟

واقعا بسم الله  یک حقیقت کاربردی است که در لحظه های ما و در انتخاب های ما تأثیر فوق العاده ای دارد.

چون می خواهیم کارمان را که بهترین انتخاب است  به او هدیه دهیم  باید به بهترین شکل ممکن باشد.

بهترین شیوه انجام کار  یعنی کارها را به بهترین شیوه ممکن انجام دهید.

یعنیافزایش بهره وری و بازدهی یعنیافزایش دقت و سرعت در انجام کارها      

بسم الله در زندگی معجزه می کند اگر با بسم الله شروع کنیم؛ هم بهترین ها را انتخاب می کنیم، و هم به بهترین شکل ممکن(روشمند و دقیق) آن را انجام می دهیم.

و واقعا باور می کنیم که اگر کسی در یک لحظه بهترین کار ممکن را انتخاب کند و آنرا به بهترین روش ممکن انجام دهد حتما بهترین نتیجه را کسب خواهد کرد.و از طرف دیگر در انجام عمل و بیان احساس، خصوصیات زیر را هم خواهد داشت:

آرامش – عظمت – زیبایی – اقتدار – استمرار – شکوه – حکمت – حکمت – عشق – لذت – نظم – عدالت – تعهد – نورانیت – سلامت – پاکیزگی و طهارت – نشاط و سرور – امنیت – امیدواری – عزت – تدبیر - بخشش

و خلاقیت .

شما می توانید با وارد کردن هر یک از این ویتامین ها به کارها و فکرها و احساس ها و لحظه های خودتان، شاهد تاثیرات معجزه آسای روحیه، فکر و بازدهی کارهایتان باشید.

مثال 1:

من می خواهم در این لحظه از میان 5 کاری که می توانم انجام دهم یکی را انتخاب کنم:

1- خوابیدن      2- خوردن       3- مطالعه درسی       4- مطالعه غیردرسی         5- نماز مستحبی

می خواهم با بسم الله شروع کنم.

ابتدا از خودم می پرسم:   کدامیک از 5 کار فوق، بهترین عمل در این لحظه است؟ کدام انتخاب، بهترین انتخاب است؟

برای پاسخ دادن به این سؤال از خودم می پرسم: در این لحظه با توجه به وضعیت روحی و روانی، امکانات، وقت و نیاز این لحظه کدام یک از کارهای فوق، مرا یک قدم به هدفم نزدیکتر می کند؟ چرا؟

مثلا ممکن است من در این لحظه به استراحت و خواب نیاز داشته باشم. قطعا اگر این نیاز من در اولویت باشد  باید این کار را با نیت خالص انجام دهم.

نیت خالص برای خواب:

خدایا شکر برای این که خواب را به عنوان یک نعمت، آفریدی. من برای اینکه بتوانم از نیروها و نعمت هایی که عنایت کرده ای بهتر استفاده کنم، و با توجه به نیازی که اعضا و جوارح من به استراحت و خواب دارد؛ با نام تو و به یاد تو و برای شکر و استفاده بهینه از وقت و امکانات تو می خواهم بخوابم. از تو می خواهم کمک کنی تا نیروهای حاصل از خواب  و استراحتم را در راه تو به عشق تو و برای تو و در جهت تو مصرف کنم.

آنگونه که تو می خواهی! خدایا! آرامش خواب، نیروی بعد از آن و طراوت و نشاط بعد از آن را به من عطا بفرما!

مطمئن باشید که اگر این گونه بخوابید، خواب شما علاوه بر خواص و آثار و فایده هایی که دارد؛یک عبادت بزرگ محسوب خواهد شد و در رشد شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مثال 2:

من در پاسخ یکی از دوستانم (پدر یا مادر یا هر شخص دیگر) جملات مختلفی با طرز بیان و لحن های بسیاری را به عنوان گزینه ها و انتخاب هایم پیش روی خودم دارم.

چه جمله ای را چگونه وچگونه بیان کنم؟ با چه لحنی صحبت کنم که رضایت خدا در آن باشد؟ با چه مدلی ارتباط برقرار کنم تا وظیفه ام را به درستی انجام دهم؟ در این باره خدا چه می گوید؟ چه دستوری دارم؟

بسم الله الحمن الرحیم ، به ما کمک می کند بهترین را انتخاب کنیم و به بهترین شکل ممکن اجرا نمائیم.

 مثال 3:

محرک و انگیزه من در انجام یک عمل چیست؟برای خودنمایی و تظاهر؟برای تحقیر کردن دیگران؟برای به رخ کشیدن معلومات و هنر و مهارت ها؟برای تخریب و نابودی دیگران؟برای هوس ها و تقلیدها؟برای ترس ها؟برای رضای خدا؟

بسم الله به ما کمک می کند تا خالص ترین و ناب ترین انگیزه و قصد را انتخاب کنیم!

مثال 4:

در انجام یک عمل یا بر زبان آوردن یک جمله و ارائه یک صحبت اگر می خواهم آرامش داشته باشم باید به این فکر کنم که خدا می بیند و می داند و کاملا آگاه است و به من نزدیک است. پس از او کمک می خواهم، سعیم را می کنم و بقیه اش را به او می سپارم. امیدوار و مثبت و سازنده و خلاق فکر می کنم چون این ها نشان خداست. قطعا وقتی امیدوار و مثبت و سازنده و خلاق فکر می کنم شیوۀ صحبت من و شکل انجام دادن عمل من تفاوت می کند.

مثال 5:

می خواهم کاری انجام دهم. آیا حال و حوصله کافی دارم؟ آیا حال و حوصله کافی دارم؟ آیا ایمان به کارم دارم؟ آیا نسبت به انجام آن امیدوارم؟آیا اشتیاق لازم برای انجام آن را دارم؟

تمام این پاسخ ها به روحیه انجام آن عمل مربوط می شود؛ و روحیه انجام عمل، در کیفیت انجام کار و نتایج حاصله تاثیر مستقیم دارد.

 مثال 6:

 می خواهم کاری انجام دهم. توجه به رضای خدا در انجام این کار، شیطان را از دست اندازی به این کار محروم و ناامید می سازد . آن گونه که او می خواهد و از ما خواسته است کار را انجام می دهم.

وقتی بسم الله  می‌گوییم و به آن توجه می‌کنیم؛ در واقع برای شروع و اجرا و نتایج و پایان آن، به خدا پناه می‌آریم. و این بسم الله  ، زمینه‌سازتوکل به خدای علیم و حکیم است.

امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند:هر کاری را که آدمی انجام می‌دهد، چنانچه با «بِسم الله الرّحم‍‍ن الرّحیم» آغاز شود در آن کار به او برکت داده می‌شود.بحارالانوار جلد92- ص 160

پیامبر اکرم می فرمایند: هرگاه شخص در هنگام خارج شدن از منزل بگوید: «بسم الله» فرشتگان به او می‌گویند: به سلامت .هرگاه بگوید: «لاحول و لاقوه الا بالله» (هیچ نیرویی نیست مگر به مدد خدا) فرشتگان به او می‌گویند: خدا یارت باد . هرگاه بگوید: «توکلت علی الله» . (به خدا توکل کردم) فرشتگان به او می‌گویند: خدا نگهدارت باد .بحارالانوار ج76 – ص 168

پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) : هرگاه بنده‌ای در آغاز وضویش بگوید همه‌ی اعضایش از گناهان پاک می‌شود. بحارالانوار ج80 – ص 316

آن ها که به رابطه های پیچیدۀ خود با جهان هستی ایمان آورده اند باید راهی را بروند که باختش هم بُرد باشد. و این نیست مگر ایمان به مکتب توحید و ولایت.  و این همه نوعی خلاقیت است که در تأسی از آزاد مردان و آگاهان هستی و راه رفته های عالم تحقق می پذیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۲۸
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی