مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۴۲ ق.ظ

داستانهایی از امام جواد علیه السّلام

حکم دزدی

دزدی را آوردند پیش خلیفه تا حکمش را صادر کند.معتصم،دانشمندان را جمع کرد. قاضی القضات گفت:"چون آیه تیمم حد دست را از مچ تعین کرده ،پس باید دستش را از مچ قطع کرد."

دیگری گفت :"خداوند برای وضو دست را از آرنج می داند پس باید از آرنج قطع شود."

معتصم هم گفت چون بعضی دست را از انگشتان تا شانه میدانند، بهتر است دست را تا شانه قطع کنیم.نظر تو چیست ابو جعفر؟دیگران حکم صادر کردند و تو هم شنیدی."

همه اشتباه کردند . باید فقط انگشتانش قطع شود.چون کف دست از هفت جا ، جایگاه سجده است و جایگاه های سجده مال خداست. ما نمی توانیم به جایگاه های سجده آسیبی برسانیم.
همه شان ساکت شدند

مرحوم شیخ صدوق رضوان الله تعالی علیه به طور مستند به نقل از علی بن مهزیار اهوازی - که یکی از اصحاب و یاران باوفای امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیهم‏السلام می‏باشد - حکایت نماید:  
در یکی از روزها، نامه‏ای به محضر مبارک حضرت ابوجعفر، امام محمد جواد علیه‏السلام بدین مضمون نوشتم:  
یا ابن رسول الله! در شهر اهواز و حوالی آن، زلزله بسیار رخ می‏دهد، آیا اجازه می‏فرمائی که از این جا کوچ کنیم و در محلی با أمن و امان سکنی گزینیم؟و سپس نامه را برای حضرت ارسال کردم.  
امام علیه‏السلام پس از گذشت چند روزی، در جواب نامه چنین مرقوم فرمود:  

در آن محل بمانید و از آن جا کوچ نکنید، بلکه روزهای چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید.  و چون روز جمعه فرا رسید، غسل جمعه نمائید؛ و سپس لباس تمیز بپوشید و تمام افراد در محلی مناسب تجمع کنید و در آن جا همه با هم با خداوند متعال راز و نیاز و مناجات نمائید و از درگاه با عظمتش بخواهید تا مشکل همگان را برطرف سازد.  

علی بن مهزیار گوید: چون طبق دستور حضرت جوادالأئمه علیه‏السلام، همگی ما چنین کردیم، زلزله آرامش پیدا کرد؛ و پس از آن، عموم اهالی اهواز به برکت راهنمائی آن حضرت از خطر زمین لرزه در أمان قرار گرفتند. [1] .


(1) من لایحضره الفقیه:ج1،ص343،ح1518-وسایل الشیعه:ج7،ص504،ح1-بحارالانوار:ج50،ص101

منابع:

چهل داستان و چهل حدیث،عبدالله صالحی،صص70-73.

آسمانی ترین مهربانی،مهدی شجاعی،کتاب نیستان:1385،ص92.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۰۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی