مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
چهارشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷ ق.ظ

چند سؤال شرعی ..؟؟؟ 1

سوال

شخصی در خواندن نمازهای قضای پدرش تعلل کرده است و اکنون معذور شده است و نمازهای خود را نیز نشسته می خواند، آیا بر او واجب است در صورت تمکن، برای نمازهای پدر اجیر بگیرد؟

پاسخ

اگر امید ندارد بتواند ایستاده بخواند، می تواند نشسته بخواند در هر صورت می تواند برای قضای نمازهای پدر اجیر بگیرد.

سوال

بعد از سی سال وصیت نامه ای از یک میت پیدا شد که نوشته بود مبلغ ده هزار تومان بابت نماز و روزه ام بدهید؛ سوال این است که آیا باید این مبلغ را به قیمت روز حساب کنیم یا مطابق قیمت سی سال پیش برای اجرای وصیت اقدام کنیم؟

پاسخ

اگر مبلغ مذکور بیش از ثلث ترکه میت نبوده است، باید به مقداری که در زمان فوت انجام نماز و روزه ممکن بود ـ مثلا ده سال - اکنون نماز و روزه انجام دهند.

سوال

پولی قرض دادم تا قبل از سال خمسی به من برگرداند ولی عمدا پس از سال خمسی برگرداند و مجبور شدم که خمس آن را بدهم، آیا قرض گیرنده ضامن خمس است؟

پاسخ

قرض گیرنده، ضامن مبلغ خمس نیست.

سوال

آیا برای تطهیر دهان وجود جرم و ذرات غذا روی دندان مانع از پاک شدن آن می شود یا باید علاوه بر تطهیر، دندان ها هم تمیز شوند؟

پاسخ

داخل دهان، با از بین رفتن عین نجاست، پاک می شود و نیاز به تطهیر ندارد.

سوال

با توجه به اینکه بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت، اشکال دارد، آیا این حکم شامل ماشین و مکان هایی که شیشه ای است و دیگران آنان را می بینند اما صدای آنان را نمی شنوند هم می شود؟

پاسخ

اگر مفسده ای نداشته باشد و خوف گناه نباشد، فی نفسه اشکالی ندارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۰۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی