مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی

سال گذشته و با مدیریت جدید اوقاف خوزستان حرکت‌های قرآنی در حوزه وقف آغاز شد که می‌توان امید داشت این فرهنگ همچون ایجاد موقوفات مذهبی مثل حسینیه و مسجد در میان مردم ترویج یابد که البته نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف و نه تنها اوقاف است و نباید تنها از اوقاف انتظار پایه‌گذاری این ارزش خوب و نیک را داشت.

در سال‌های گذشته هرگاه استان‌های پیشتاز در عرصه وقف قرآنی معرفی می‌شدند استان خوزستان همچنان در این فهرست جایگاهی نداشت اما در سال ۹۷ برای اولین بار یک بانو خانه مسکونی خود را برای امور قرآنی در شهر مسجدسلیمان استان

این حرکت آغازکننده وقف قرآنی در خوزستان است که باید با برنامه‌ریزی منسجم و همه جانبه از سوی نه تنها اوقاف بلکه شهرداری، صداوسیما و رسانه‌ها پررنگ شود و با این تکرار همه جانبه در سطح شهر و رسانه ذهن مردم با وقف قرآنی آشنا شوند. مردم استان خوزستان روحیه وقف و ایجاد موقوفه را دارند اما بیشتر در وقف‌های غیرقرآنی و باید این روحیه هدایت شود تا به هدف مورد نظر که همان ایجاد موقوفات قرآنی است، دست یافت.

وقف منزل مسکونی برای فعالیت‌های قرآنی
خانم نظری‌نژاد منزل مسکونی خود با ارزش ریالی ۳ میلیارد ریال را وقف امور قرآنی کرد و تا عواید حاصل از آن خرج امور قرآنی شود. این حرکت خانم نظری‌نژاد واقف این منزل مسکونی برای کارهای قرآنی برای نخستین‌بار در استان خوزستان به ثبت رسید. 

در نگاهی به سرگذشت خانم نظری‌نژاد می‌‌بینیم که وی سرپرست خانواده بوده و بدون همسر فرزندانش را بزرگ کرده و به ثمر رسانده است. در این حرکت قرآنی چند نکته قابل توجه است؛ وقف امور قرآنی خیلی آدم پولدار و باسرمایه نمی‌خواهد، همچنین درست است که موقوفه منفعتی می‌تواند درآمدزایی داشته باشد و کمک شایانی به پیشبرد امور کند اما باز هم آغاز این حرکت مطلوب و امیدوارکننده است. 

طی سال‌های گذشته قرار بود که انجمن یاوران وقف (خیران قرآنی) در استان خوزستان تشکیل شود و البته چند جلسه آن هم تشکیل شد اما باز هم بی‌سرانجام ماند. می‌طلبد که این حرکت با انسجام بیشتری شکل بگیرد.

تشکیل انجمن یاوران وقف(خیران قرآنی)
حجت‌الاسلام حمید شویع‌نژاد، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان، اظهار کرد: در پی پیشنهاد تشکیل انجمن یاوران وقف (خیران قرآنی) مقرر شده افراد خیر و متمول از سوی این انجمن شناسایی و در هماهنگی با مؤسسات قرآنی که نسبت به فعالیت‌های قرآنی تسلط بیشتری دارند این افراد نسبت به این گونه موقوفات هدایت شوند.

وی ادامه داد: با نظارت اوقاف به انجمن یاوران وقف مجوز داده می‌شود و حساب بانکی مشترکی افتتاح می‌شود تا با تجمیع این کمک‌ها یک رقبه وقف منفعتی خریداری و در این عرصه هزینه شود.

شویع‌نژاد بیان کرد: افرادی که می‌خواهند در این عرصه کار خیر انجام دهند از سوی انجمن یاوران وقف شناسایی می‌شوند. پس از آن هیئت امنا تشکیل می‌شود و یاوران وقف افرادی را که می‌توانند در این عرصه کمک کنند را شناسایی و معرفی می‌کنند.

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: در حال حاضر در حال تبلیغ و ترویج برای انجمن یاوران وقف در استان خوزستان هستیم اما هنوز افرادی که این انجمن را شامل شوند گرد نیامده و انجمن هنوز تشکیل نشده است.

سنگ‌اندازی‌های زیادی در راهم بود
حرکت خانم نظری‌نژاد باید بیش از پیش به مردم معرفی و شناسانده شود نه آنکه از فعالیت او جلوگیری شود. کمااینکه وی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سنگ‌اندازی‌های زیادی در راهم بود. هیچ کس در این راه کمکم نکرد. وقتی که وقف را اعلام کردم گفتند باید سند آزاد شود چون داشتم قسط وام می‌دادم سند در رهن بانک بود‏، خیلی سختی کشیدم هیچکس به من کمک نکرد خیلی سخت این کار را انجام دادم. هر کس می‌شنید باورش نمی‌شد. خیلی‌ها به من گفتند تو دیوانه هستی که این کار را انجام دادی.

وی افزود: این کار را انجام دادم برای اینکه می‌خواستم قرآن در نسلم بماند. از طرفی دوست داشتم قرآن‌آموزان با فراغ بال، با رفاه، راحتی و امنیت داشته باشند که درست شد.

حرکتی که تنها با نیت خالصانه رضای خداوند شکل می‌گیرد باید حمایت شود تا واقفان سرخورده نشوند؛ این حرکت موفق در سال ۹۷ نباید متوقف شود بلکه باید با حمایت و بازتاب هرچه بیشتر و بهتر به عنوان یک الگو به مردم معرفی شود. سال جاری می‌تواند آغازگر پایه‌گذاری و نهادینه ساختن وقف قرآنی در خوزستان با برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسئولان باشد. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۱۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی