مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
پنجشنبه, ۷ آذر ۱۳۹۸، ۰۹:۱۱ ق.ظ

اخلاق بسیجی چگونه باشد؟؟

یاد خداوند متعال و توکل بر او

البته شما باید خدا را فراموش نکنید، به یاد خدا باشید، به خدا توکی کنید و از دستوراتت او الهام بگیرید. این روح مطلب است. آن چیزی که شما را از همة تشکیلات علی الظاهر مردمی در کشورهای دیگر ممتاز می کند، همین است. آنچه که شما را به این حد از کارایی می رساند، همین یاد خداست. به خصوص شما جوانان، یاد خدا را هرگز از دست ندهید؛ خودتان را با خدا مأنوس کنید.

در بسیج ملت ایران، مایة اصلی ارتباط با خداست. جوان بسیجی یا هر قشری از قشرهای آن، یعنی مرد و زن و پیر و جوان بسیجی، دارای یک ارتباط معنوی و صمیمی با خداست و این مایة اصلی کار است.

با خداباشید، دل به خدا بسپارید؛ توکل تان را به خدای متعال از دست ندهید، به نیروی عظیمی که خدای متعال در دل شما، در ذهن شما، در ارادة شما، در وجود شما و در جسم شما به ودیعه قرار داده است، باور و ایمان بیاورید و بدانید با این نیرو می توانید کوه های عظیم را جابه جا کنید.

صفا و خلوص

من به شما عزیزانم عرض کنم که یکی از برجسته ترین خصوصیاتی که ما برای فرد بسیجی قایل هستیم، عبارت است از صفا و خلوص اخلاص، اخلاص و معنویت بسیجی، ارتباط با خدا در بسیجی، یک خصوصیت عمده است.

اخلاص یعنی این که انسان، کار را برای خدا و به عشق انجام وظیفه انجام دهد. انسان برای هوای نفس، برای رسیدن به مال، به ثروت، به مقام، نام نیک، قضاوت تاریخ، برای انگیزه های نفسانی، برای اشباع صفت پلید حسد، طمع، حرص، زیاده طلبی و افزون طلبی کار نکند! کار را برای خدا و محض انجام وظیفه بکند، این معنای اخلاص است، این چنین کاری پیش می رود. این گونه کاری مثل شمشیر برنده، هر مانعی را از سر راه بر می دارد. امام با این سلاح مجهز بود.

بصیرت و آگاهی و معرفت

بسیج بر اساس بصیرت و روشنایی گوهر ایمان در دل او، ایستاده و مستحکم است و چون این استحکام متکی به آن بصیرت است تمام شدنی نیست.

بسیج یعنی حرکت عظیم ملت ایران، همراه با آگاهی؛ احساس آمیختة با عقلانیت حرکت و عمل آمیختة با مبنای فکری؛ عمل گرایی همراه با آرمان گرایی و دیدن افق های دور دست، این ها مجموعه ای است که ذهنیت و هویت بسیج را تشکیل می دهد.

بسیجی آگاه است؛ بسیجی با آگاهی شروع می کند؛ کما این که بسیج با آگاهی شروع شد. چون آگاهی بود، خشنودی هم بود؛ بسیجی ها در جبهه شاد بودند.

شما بسیجی ها بدانید که باید آگاهی تان را تقویت کنید؛ معرفت به فلسفة بسیج، معرفت به کارهایی که بسیج نسبت به آن حساس است.

اساس بسیج در جمهوری اسلامی بر آگاهی است. در اینجا نظام جمهوری اسلامی هرگز نخواسته است عده ای بیایند و چشم هایشان را ببندند و با اطاعت کورکورانه و بی خبر از آنچه که اتفاق می افتد، به میدان بروند و اسلحه ها را بکشند و بنای جنگیدن بگذارند. این را ما نخواستیم.

من می خواهم عرض کنم: جوانان عزیز! بسیجیان عزیز! هر جای کشور که هستید، این بصیرت را روز به روز زیاد کنید. نگذارید بعضی از نیازهای مادی و مسایل کوچک، جلو بصیرت ها را بگیرد. بصیرتتان را حفظ کنید و دشمنتان را بشناسید.

شادابی و نشاط و امیدواری

چون نیروی مؤمن و بسیجی دارای هدف است، می فهمد دارد چه کار می کند، لذا چنین نیرویی، هم امیدوار و هم شاد است، بسیجی، نیروی شاد است، چرا؟ چون امیدوار است.

این کانون عظیمی که شما جزو تشکیل دهندگانش هستید، دایماً دارد شعله های مقدس و انوار تابناک خود را به سرتاسر دنیای اسلام و جهان بشریت می فرستد و اینده ها را روشن تر و افق ها را تابناک تر می کند. این اینده، اینده ای است که هر جوانی را که در این کسوت و در این موضع و در این راه قرار دارد، امیدوار می کند، و امید به انسان شادی می بخشد. بعضی ها می گویند: چرا جوان های بسیجی در مراسم مختلف سینه می زنند و گریه می کنند؟ اگر این شور و شیدایی جوانان عزیز ما برای حسین بن علی(ع) و فاطمة زهرا(س) و این گوهرهای تابناک والای بشری و بندگان برگزیدة خدا با اشک و سوز دل همراه است، اما باطنش نور امید و شادی معنوی را می تاباند. جوان بسیجی شاد است شاد واقعی و حقیقی این امید و شادی را پاس بدارید و از همة توان و نیروی خود استفاده کنید ... .

نظم و انضباط

رعایت نظم هم نکتة بعدی است، برای جنگیدن و مبارزه کردن، نظم لازم است؛ همین نظم و ترتیبی که الان مظهرش را می شود در این میدان مشاهده کرد. ایمان تنها و بدون نظم، کارایی نخواهد داشت، یا بسیار کم خواهد داشت.

شما بسیجی ها باید به گونه ای رفتار کنید که احترام و مجبت مردم جلب شود. شما باید نمونة اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. این فکر غلط باید از ذهن های دیگران بیرون رود که بسیجی کسی است که مقررات را رعایت نمی کند؛ برعکس، آن کسی بسیجی تر است که مقررات را بیشتر رعایت می کند.

پس، در محیط کار و زندگی، حتماً اخلاق و مقررات و نظم و انضباط را رعایت کنید و بدانید که وجود شما برای انقلاب یک ذخیرة تمام نشدنی است.

بسیج مظهر ارزش های فعال و زندة یک جوان مؤمن است، یکی اش هم انضباط است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۰۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی