مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۰۸:۲۹ ق.ظ

ویژگی های دانشجوی ... ؟؟؟

1-نخستین ویژگی یک دانشجوی نمونه، خوب درس خواندن و تلاش جهت ارتقای علمی است.                                                         از این رو دانشجو باید بکوشد در برنامه ریزی و تنظیمکارهای روزانه، بیشتر وقت و تلاش خود را صرف تحصیل علم و دانش کند.

مقام معظم رهبری در این باره می‏فرماید: «یکی از فرایض حتمی برای این نسل، تقویت بنیه علمی کشور است. اگر علم نداشته باشیم، اقتصادمان، صنعتمان، حتی مدیریت و مسائلاجتماعی مان عقب خواهد ماند. برای مقابله با دشمنان, علم لازم است. اگربخواهید از لحاظ علمی پیش بروید باید جرأت نوآوری داشته باشید، استاد و دانشجو بایداز قید و زنجیر، جزم‏گری تعریف‏های علمی القا شده و دائمی دانستن آنها خلاصشوند... آن وقتی که علم با هدایت، ایمان و عواطف صحیح و معرفت روشن بینانه وآگاهانه همراه شود، معجزه‏های بزرگی می‏کند و کشور ما می‏تواند در انتظار اینمعجزه‏ها بماند». دیدار دانشجویان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر 9/2/79


2-دومین ویژگی دانشجوی مطلوب، کسب آمادگی برای ارائه خدمات، مطابق با نیاز اجتماعی و علاقه فردی است؛ یعنی، هدف او از درس و تحصیل خدمت‏گزاری باشد، نه صرف اندوختن علم.

بی‏تردید امروز هیچ خدمتی بهتر از به کارگیری دانش در مسیر برآوردن نیاز جامعه وپیشرفت اهداف اسلام نیست. اگر دانشجوی مسلمان با تحصیل دقیق و صحیح و کارآمد،بتواند تئوری نو و طرح جدیدی به بازار اندیشه و صحنه خدمات ارائه کند، بزرگ‏ترینخدمت را به دین و انسان‏ها کرده است.

3-ویژگی سوم دانشجوی حقیقی، ارتقای سطح معنویت فردی و به دنبال آن, ارتقای کیفی امور معنوی دانشگاه و جامعه است.وی باید در برنامه زندگی معنوی خود نیز باعث پیشرفت گردد و همچون یک الگو عمل کند. لذا برخوردار بودن از صفات عالی اسلامی وانسانی ـ مانند ادب, تقوا, عبادت و بنده خدا بودن، صداقت، پاکی, صفای دل, خیرخواهی, دوراندیشی, حسن تدبیر و در یک کلام نیکی سیرت و... و دعوت دیگران به این سمت (باعمل و حرف) ـ باید از برنامه‏های دانشجو باشد.

مقام معظم رهبری می‏فرماید: "دانشجو باید از نظر اخلاقی, معنوی و احساسات لطیف انسانی بی‏نظیر باشد... دانشجو یک روشن‏فکر تمام عیار مسلمان است، متدین است». دیدار دانشجویان نمونه وممتاز دانشگاه‏ها، 7/9/81

4-هوشیاری , تیزبینی و داشتن قدرت تحلیل سیاسی و قبلاز آن آگاهی صحیح و دقیق از پدیده‏های اجتماعی و اتخاذ موضع آگاهانه و صحیح و بجا ومناسب و برخاسته از مبانی اسلامی، از دیگر ویژگی‏های دانشجوی مسلمان و از ضروریات زندگی دانشجویی است. جامعه از یک دانشجو انتظار دارد افزون بر تدبیر و تفکر در موردپدیده‏ها و امور سیاسی به صورت آگاهانه بر روی آنها تأثیر بگذارد و مردم را در اینمواقع هدایت و راهنمایی کند؛ وی باید بر پایه مبانی دینی و اعتقادی خویش و بر اساساطلاعات دقیق و صحیح (نه گفته‏های خیابانی و شایعات اتوبوسی) به تحلیل صحیح و مناسباز این پدیده‏ها بپردازد و در برابر آن برای خود اتخاذ موضع نماید

دریک جمع‏بندی، خصوصیات دانشجوی واقعی و مطلوب را می‏توان از دیدگاه مقام معظم رهبریچنین بیان کرد: «به نظر من، جوانان انقلابی دانشگاه ـ چون بحث دانشجو را داریم ـسعی کنند خوب درس بخوانند؛ خوب فکر و معرفتشان را بالا ببرند. سعی کنند در محیطخودشان اثر بگذارند؛ فعال باشند نه منفعل. روی محیط خودشان اثر فکری و روانیبگذارند؛ این شدنی است. یک جوان گاهی اوقات می‏تواند مجموعة پیرامون خودش را ـکلاس، استاد و دانشگاه را ـ زیر تأثیر شخصیت معنوی خودش قرار بدهد. البته این کاربا سیاسی کاری به دست نمی‏آید؛ با معنویت به دست می‏آید؛ با صفا به دست می‏آید؛ بااستحکام رابطه با خدا به دست می‏آید.

عزیزان من! رابطه با خدا را جدّی بگیرید،شماها جوانید، به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید، مناجات، نماز،نماز با حال و با توجه برای شما خیلی لازم است؛ مبادا اینها را به حاشیه برانید.

«بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه تهران»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۱۶
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی