مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۰۷:۲۷ ق.ظ

شرایط عقد ازدواج چیست؟؟

شرایط عقد ازدواج

استفتائات جدید

س: حکم زن غیر مسلمانى که با مرد غیر مسلمان ازدواج کرده و بعد از ازدواج، آن زن مسلمان شده چیست؟ آیا بر شوهرش حرام مى‌شود؟

ج) زن باید یک عدّه صبر کند، چنانچه در این زمان شوهر نیز مسلمان شد، ازدواج باقى است والا فسخ مى‌شود.

س: آیا کتمان حقیقت وجود سابقه بیماریهاى صعب العلاج از قبیل سرطان زوجه در زمان عقد و مشخص شدن آن پس از ازدواج به عنوان فریب در ازدواج تلقى شده و امکان فسخ نکاح وجود دارد؛ در هر صورت آیا پرداخت مهریه بر شخص فریب خورده الزامى است یا خیر؟

ج) اعلام عیوب لازم نیست بلکه پوشاندن عیوب در صورتى که بدون پوشاندن براى بیننده قابل تشخیص باشد تدلیس محسوب مى‌‌شود، بنابراین اگر عیب قابل تشخیص را پوشانده و مخفى کرده تا داماد مطلع نشود و یا در ضمن عقد نکاح شرط سلامت از عیب شده باشد، خیار فسخ دارد وگرنه ندارد.

س: همسر شخصى با رعایت آداب کامل از مادرش شیر خورده است آیا محرمند و باید از هم جدا شوند؟ در صورت محرمیت آیا براى جدا شدن احتیاج به طلاق هست؟

ج) در فرض سؤال محرم هستند و باید از همدیگر جدا شوند و نیازى به طلاق نیست.

س: آقایى بخاطر محرم شدن با خانواده‌اى، با دختر آن خانواده صیغه عقد موقت خوانده است مسأله ازدواج این دختر با پسرى که نوه دخترى آن آقا مى‌باشد، چگونه است؟

ج) آن دختر، جدّه ناتنى آن پسر محسوب شده و نمى‌توانند با هم ازدواج کنند.

س: آقایى بخاطر محرم شدن با خانواده‌اى، با دختر آن خانواده صیغه عقد موقت خوانده است مسأله ازدواج این دختر با پسرى که نوه دخترى آن آقا مى‌باشد، چگونه است؟

ج) آن دختر، جدّه ناتنى آن پسر محسوب شده و نمى‌توانند با هم ازدواج کنند.

س. شرط عدم نزدیکی و شرط عدم استمتاع در ازدواج دائم چه حکمی دارد؟ آیا خلاف مقتضای عقد محسوب نمی‌شود؟

ج. ازدواج مزبور اشکال ندارد و باید بر طبق شرط عمل شود.

س. در سند ازدواج، شوهر تعهد می کند بدون اذن همسر ازدواج نکند. آیا مبادرت به ازدواج بدون اذن همسر شرعا حرام است؟ آیا ازدواج موقت بدون اذن جایز است؟

ج. اگر ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری آن را شرط کرده باشند، باید به شرط عمل کند و بدون اذن همسر، ازدواج دائم یا موقت جایز نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۱۹
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی