مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۸، ۰۷:۵۴ ق.ظ

تفسیر آیه 34 آل عمران


🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺

«وَلِکُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا یَسْتَقْدِمُونَ»

براى هر قوم و جمعیّتى، زمان و اجل (معیّنى) است. و هنگامى که اجل آنها فرا رسد، نه ساعتى از آن تأخیر مى کنند و نه بر آن پیشى مى گیرند.

(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۳۴)

❇️تفســــــیر ❇️
هر جمعیتى سرانجامى دارد
در این آیه، خداوند به یکى از قوانین آفرینش یعنى فنا و نیستى ملت ها، اشاره مى کند و بحث هاى مربوط به زندگى فرزندان آدم در روى زمین و سرانجام و سرنوشت گنهکاران که در آیات قبل گفته شد، با این بحث روشن تر مى شود.
نخست، مى فرماید: براى هر امتى زمان و مدت معینى وجود دارد (وَ لِکُلِّ أُمَّة أَجَلٌ).
و مى افزاید: و به هنگامى که این اجل فرا رسد، نه لحظه اى تأخیر خواهند کرد و نه لحظه اى بر آن پیشى مى گیرند  (فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لایَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لایَسْتَقْدِمُونَ).
یعنى ملت هاى جهان همانند افراد، داراى مرگ و حیاتند، ملت هائى از صفحه زمین برچیده مى شوند، و به جاى آنها ملت هاى دیگرى قرار مى گیرند، قانون مرگ و حیات مخصوص افراد انسان نیست بلکه اقوام، جمعیت ها و جامعه ها را نیز در بر مى گیرد.
🌼🌼🌼
با این تفاوت که مرگ ملت ها غالباً بر اثر انحراف از مسیر حق و عدالت و روى آوردن به ظلم و ستم و غرق شدن در دریاى شهوات و فرو رفتن در امواج تجمل پرستى و تن پرورى مى باشد.
هنگامى که ملت هاى جهان در چنین مسیرهائى گام بگذارند، و از قوانین مسلّم آفرینش منحرف گردند، سرمایه هاى هستى خود را یکى پس از دیگرى از دست خواهند داد و سرانجام سقوط مى کنند.
بررسى فناى تمدن هائى همچون تمدن بابل، فراعنه مصر، قوم سبأ، کلدانیان، آشوریان، مسلمانان اندلس، و امثال آنها، این حقیقت را نشان مى دهد که در لحظه فرا رسیدن فرمان نابودى که بر اثر اوج گرفتن فساد صادر شده بود، حتى ساعتى نتوانستند پایه هاى لرزان حکومت هاى خویش را نگاه دارند.
باید توجه داشت که ساعة در لغت به معنى کمترین وقت است، گاهى به معنى لحظه و گاهى به معنى مقدار کمى از زمان مى آید اگر چه امروز معنى معروف آن یک بیست و چهارم مدت شبانه روز است...


(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۳۴ سوره مبارکه اعراف)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۳
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی