مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۳۷ ق.ظ

سخنان گهربار درباره ی پدر ومادر

  1. انس با پدر و مادر

فقال رسول­الله (ص): فقر مع والد یک فوائدی نفسی بیده لانسهما بک یومک ولیله خیر من جهاد سنه

مردی خدمت پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: پدر و مادر پیری دارم که به خاطر انس با من مایل نیستند به جهاد بروم، رسول خدا (ص) فرمود: پیش پدر و مادرت بمان، قسم به آن­که جانم در دست اوست انس یک روز آنان با تو از جهاد یکسال بهتر است.(البته در صورتی که جهاد واجب عینی نباشد). (بحارالانوار، ج 74، ص 52)

نتیجه تصویری برای عکس ولادت حضرت زهرا

  1. محبوب­ترین کارها

عن ابن مسعود قال: سئلت رسول الله(ص)

ای الاعمال احب الی الله عزوجل؟ قال الصلاه لوقت­ها، قلب ثم ای شیء؟ قال: بر الوالدبن، قلت: ثم ای شیء؟ قال: الجهاد فی سبیل­الله

ابن مسعود می­گوید: از پیامبر گرامی(ص) سوال کردم محبوب­ترین کار پیش خدا کدام است؟ فرمود نماز در وقت، گفتم بعد از آن چه چیز؟ فرمود: نیکی به پدر و مادر، گفتم: بعد از آن چه چیز، فرمود: جهاد در راه خدا

  1. بهشت و نیکی به والدین

عن ابی الحسن(ع) قال: قال رسول­الله (ص): کن بارا و اقتصر علی الجنه و ان کنت عاقا فاقتصر علی النار

از امام رضا(ع) نقل شده که فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: نسبت به پدر و مادر نیکوکار باش تا پاداش تو بهشت باشد ولی

اگر عاق آن­ها شوی جهنمی خواهی بود. (اصول کافی، ج2، ص 348)

  1. نگاه تیز به پدر و مادر

    عن ابی عبدالله(ع) قال: لو علم الله شیئا ادنی من اف لنهی عنه، و هو من ادنی العقوق و من العقوق و ان ینظر الرجل الی والدیه فیحد النظر الیهما امام صادق (ع): اگر خداوند چیزی کمتر از اف(اوه) گفتن سراغ داشت از آن نهی می­کرد: و اف گفتن از کمترین مراتب عاق شدن اینست که انسان به پدر و مادرش نگاه تیز کند(خیره شود) (اصول کافی، ج 4، ص 50)

     

  2. «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

خَیرُکُم خَیرُکُم لِنِسائِکُم وَ بَناتِکُم.

بهترین شما کسانی هستند که بهترین سرپرست و نگهبان برای زنان و دختران خود باشند. (مستدرک، ج ١٤، ص ٢٥٥)

 

  1. «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

اَلله اَلله فی‌النِّساءِ و ماملَکَت اَیمانُکُم.

از خدا بترسید و درباره زنان و زیردستان خود خدا را شاهد و ناظر بگیرید. (نهج‌البلاغه، (وصیت) نامه ٤٧)

 

  1.  «امام محمدباقر(علیه‌السلام)»:

مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زیدَ فی‌عُمُرهِ.

کسی که با اهل و خانواده‌اش خوش‌رفتار باشد عمر طولانی خواهد داشت. (تحف‌العقول، ص ٣٠٥)

 

  1.  «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

اَکَثَرُ الخَیرِ فی‌النِّساءِ.

بیشترین خیر و برکت همراه با زنان است. (وسائل، ج ١٤، ص ١١)

 

  1.  «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

الرَّجُلُ راعٍ عَلی اَهلِ بیتِهِ وَ کُلُّ راعٍ مُسؤُلٌ عَن رَعِیَّتِه.

مرد، نگهبان و سرپرست خانواده است و هر سرپرستی مسؤل رعیّت خویش است. (غوالی‌‌اللئالی، ج ١، ص ٢٥٥)

 

  1.  «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

اِنَّما الَمرأَةُ لُعبَةٌ مَنِ اتَّخَذَها فَلا یٌضَیِّعُها.

همانا زن (برای مرد) یک دلبر و لُعبت است. کسی که او را اختیار می‌کند باید برحذر باشد که او را تباه و ضایع نسازد (از عفّت و ناموس خود محاظت نماید). (وسائل، ج ١٤، ص ١١٩)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۶
khademoreza kusar

نظرات (۱)

سلام روزتون بخیر تندرستی

 

خواستم اول نظر بزارم خستگیتون بره /  خراطین

 

واقعا مفید بود برام من اینجارو سیو کردم تا دوباره بیام

 

ممنون

پاسخ:

وعلیکم السلام  روز شما بزگوار بخیر و شادی همراه با تندرستی

لطف دارید

از نگاه مثبت شما بسیار ممنون و سپاسگزارم


در پناه ایزد منّان پیروز و سربلند باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی