مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
يكشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۳۷ ق.ظ

تفسیر آیه 76 سوره اعراف

هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺

«قَالَ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِی آمَنتُم بِهِ کَافِرُونَ»

مستکبران گفتند: «(ولى) ما به آنچه شما به آن ایمان آورده اید، کافریم.»

(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۷۶)

❇️تفســــــیر ❇️
اما این مغروران متکبر دست از کار خود بر نداشتند و مجدداً به تضعیف روحیه جمعیت مؤمنان اقدام کردند، قرآن مى فرماید: آنها که استکبار ورزیدند گفتند: ما به آنچه شما ایمان آورده اید کافریم (قالَ الَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنّا بِالَّذی آمَنْتُمْ بِهِ کافِرُونَ).
و از آنجا که آنها به خاطر قدرت و ثروت ظاهریشان همیشه در جامعه پیشوا و الگوى مردم بودند، چنین مى پنداشتند: این بار نیز با اظهار کفر و بى ایمانى، الگو براى دگران خواهند شد و مردم از آنان پیروى خواهند کرد.
ولى به زودى به اشتباه خود پى بردند و متوجه شدند که مردم این بار در پرتو ایمان به خدا، شخصیت تازه اى یافته و از استقلال فکرى و نیروى اراده بهره مند شده اند.
🌼🌼🌼
جالب توجه این که در آیات فوق از اشراف بى ایمان به عنوان  مستکبران  و از توده هاى زحمت کش با ایمان، به عنوان  مستضعفان  یاد شده، و این نشان مى دهد که
دسته اول با خودبرتربینى و غصب حقوق مردم زیردست و جذب نیروهاى آنها به آن موقعیت رسیده بودند که به زبان امروز مى توان از آنها به طبقه استثمارکننده و استثمارشونده تعبیر کرد.

(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۷۶ سوره مبارکه اعراف)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۲۷
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی