مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خادم الرضا ( علیه السّلام )کوثر

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت
بایگانی
دوشنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱ ق.ظ

آیه بسیار زیبا 90 سوره اعراف

🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺

«فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِی دَارِهِمْ جَاثِمِینَ»

سرانجام زمین لرزه آنها را فرا گرفت. و صبحگاهان در خانه هایشان به رو افتاده و مرده بودند.

(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۹۱)

❇️تفســــــیر ❇️
در آیه بعد، وضع این امت را چنین توضیح مى دهد: هنگامى که کارشان به اینجا رسید و علاوه بر گمراهى خویش در گمراه ساختن دیگران نیز اصرار ورزیدند، و هیچ گونه امیدى به ایمان آوردن آنها نبود، مجازات الهى به حکم قانونِ قطع ریشه فساد، به سراغ آنها آمد. زلزله سخت و وحشتناکى آنها را فرا گرفت، آن چنان که صبحگاهان همگى به صورت اجساد بى جانى در درون خانه هایشان افتاده بودند (فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فی دارِهِمْ جاثِمینَ).
🌼🌼🌼
در ذیل آیه ۷۸ همین سوره، تفسیر  جاثِمِین  گذشت، و نیز گفتیم تعبیرات مختلفى که درباره عامل نابودى این جمعیت آمده است هیچ گونه منافاتى با هم ندارند.
مثلاً در مورد قوم شعیب، عامل مرگشان در آیه مورد بحث،  زلزله  و در آیه ۹۴ سوره هود صیحه آسمانى و در آیه ۱۸۹ سوره شعراء سایبانى از ابر کشنده  ذکر شده است، که همه به یک موضوع بازمى گردد و آن این که یک صاعقه وحشتناک آسمانى که از درون ابرى تیره و تار برخاسته بود، شهر آنها را هدف خود قرار داد، و به دنبال آن (آن چنان که خاصیت صاعقه هاى عظیم است) زمین لرزه شدیدى تولید شد و همه چیز آنها را در هم کوبید.

(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۹۱ سوره مبارکه اعراف)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۰۴
khademoreza kusar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی